شناسهٔ خبر: 140869 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت راه‌آهن:

۳۴۶ دستگاه واگن و لکوموتیو نو به ناوگان ریلی کشور اضافه شد

صالحی مدیر عامل شرکت راه‌آهن از الحاق ۳۳۹ واگن باری، ۵ واگن مسافری و ۲ لکوموتیو نو ساخت کارخانجات داخلی به شبکه ریلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه‌آهن در بخش خبری ساعت ۱۴ با اشاره به الحاق ۳۴۶ دستگاه واگن و لکوموتیو نو به ناوگان ریلی کشور اظهار کرد: این ۳۴۶ دستگاه شامل ۳۳۹ واگن باری، ۵ واگن مسافری و ۲ لکوموتیو نو تولید داخل است و هزار و ۹ میلیارد تومان ارزش دارد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن گفت: این الحاق مربوط به ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ بود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۸ درصد رشد همراه شد.

وی افزود: این اولین بار بود که همه ناوگان الحاقی نو بود چراکه در نوبت‌های قبل برخی واگن ها بازسازی و تعمیر شده بودند.

صالحی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ با ۱۵۹۸ واگن باری نو تولید داخل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، رکورد تاریخ تولید واگن باری نو را شکستیم و امسال هم ۸ درصد بیشتر از سال گذشته واگن باری نو ساخت داخل به ناوگان ریلی اضافه شد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: امروز یک اتفاق مهم در حوزه حمل و نقل ریلی رخ داد و قفل اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید پس از حدود ۶ سال باز شد.

وی ادامه داد: این قانون سال‌ها در پیچ و خم‌های اداری مانده بود و اجرا نمی‌شد که با پیگیری‌های راه‌آهن و حمایت‌های وزرای نفت و راه و شهرسازی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی موافقتنامه به نفع تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به امضا رسید.

صالحی تاکید کرد: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ظرفیت بازگشت سرمایه تا سقف ۷.۵ میلیارد دلار در راستای صرفه‌جویی مصرف سوخت به سرمایه‌گذاران حوزه حمل و نقل ریلی را دارد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن خاطر نشان کرد: ذیل توافقنامه‌های قبلی که با ۱۶ شرکت بخش خصوصی قبلا امضا شده بود و مبلغ آن ۲ هزار میلیارد تومان است، قراردادی با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت امضا شد تا توافقنامه‌ که به مدت ۵ سال متوقف مانده بود در کوتاهترین زمان اجرا شده و وجوه نقد به حوزه حمل و نقل ریلی باز گردد.

وی افزود: این قرارداد عطف به ما سبق می‌شود و شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته اقدام به تولید واگن و لکوموتیو کردند و در طول این سال‌ها بارنامه داشتند و ... را نیز شامل می‌شود.

صالحی تاکید کرد: به ازای هر تن کیلومتر ۳۵ سی سی و به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰  سی سی صرفه جویی در حوزه گازوئیل انجام شده که شرکت ملی نفت پرداخت خواهد کرد. 

مدیر عامل شرکت راه‌آهن نتیجه این قرارداد را ایجاد جذابیت ویژه برای سرمایه‌گذری در حوزه حمل‌ونقل ریلی انست و گفت: ضمن تثبیت سرمایه‌گذاران فعلی، فضا برای سرمایه‌گذاران در سایر حوزه‌ها نیز باز می‌شود.