شناسهٔ خبر: 141117 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت راه آهن اعلام کرد؛

تحقق ترانزیت بیش از ۸۰۰ واگن باری از روسیه به هند برای اولین بار در تاریخ ریلی کشور

ببینید| نشست خبری مدیر عامل شرکت راه‌آهن مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اجرای گفتمان ترانزیت ریلی با کشورهای همسایه گفت: ترانزیت بیش از ۸۰۰ واگن باری از روسیه به هند توسط ناوگان ریلی ایران برای اولین بار در تاریخ راه‌آهن محقق شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری که صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ مردادماه در ساختمان راه‌آهن برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار به تشریح برخی اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل ریلی و برنامه‌های پیش روی این حوزه پرداخت.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: در سال ۹۸ با توجه به افزایش ۳ برابری نرخ ارز و با توجه به اینکه بسیاری از قطعات حوزه زیرساخت و ناوگان ریلی وارداتی است، بودجه راه‌آهن بجای ۳۰۰ درصد ۳۰ درصد افزایش یافت و ناترازی جدی در منابع و مصارف راه‌آهن طی دولت گذشته رخ داد که در نهایت سال ۱۴۰۰ با انباشتی از بدهی‌ها و عدم تعمیرات و عقب ماندگی در بهسازی و بازسازی خطوط و ... مواجه شدیم.

وی با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر اهمیت حوزه ریلی گفت: صنعت ریلی می‌تواند نقش موثری در اعتلای صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد ولی متاسفانه امرزو به دلیل عقب ماندگی‌های مزمن و به استضعاف کشیده شدن، نمی‌تواند نقش پیشران خود را ایفا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: یکی از گلوگاه‌های کشور حوزه حمل‌ونقل است که سال‌ها مغفول مانده و بیشترین توجه به حمل‌ونقل جاده‌ای بوده در حالی که بیشترین سوانح و تصادفات و همچنین بیشترین مصرف سوخت در این حوزه رخ می‌دهد.

صالحی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اولویت مدهای حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه با حمل‌ونقل ریلی است و بر اساس بند ب ماده ۵۷ باید ۳۰ درصد حمل‌ونقل ریلی مسافری و ۲۰ درصد نیز حمل‌ونقل ریلی باری باشد در حالی که باید طبق همین برنامه یک درصد سهم نفت دولت به بخش حمل‌ونقل ریلی اختصاص یابد در حالی که هیچ گاه این قانون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: این رقم طی ۵ سال حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می شود که از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است و راه‌آهن علاوه بر انباشت بدهی‌ها و عدم تعمیرات، با عقب ماندگی در حوزه بهسازی و بازسازی خطوط ریلی نیز مواجه شده است.

صالحی در ادامه به اهمیت ترانزیت ریلی اشاره کرد و گفت: رویکرد ایجاد گفتمان ترانزیت ریلی با کشورهای همسایه همواره مد نظر راه‌آهن بوده است و با پیگیری‌های متعدد توانستیم ترانزیت بیش از ۴ قطار و ۸۰۰ واگن باری از روسیه به هند را برای اولین بار در تاریخ ریلی ایران محقق کنیم.

وی ادامه داد: برای برپایی تمدن نوین ایرانی_ اسلامی نیاز به جهش اقتصادی داریم که یکی از مهم‌ترین اصول اولیه آن حمل‌ونقل و به ویژه حمل‌ونقل ریلی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طی ۱۰ سال اخیر چین توانست ۳۷ هزار کیلومتر خط پرسرعت ریلی احداث کند که متاسفانه در ایران خطوط پر سرعت ریلی وجود ندارد.

صالحی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه ریلی انعقاد تفاهم‌نامه‌ها بدون ضمانت اجرایی از سال‌های گذشته بوده است.

خبر تکمیل می‌شود...