شناسهٔ خبر: 141147 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی رقم خورد؛

انتصاب عضو کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات و نماینده این کارگروه در طرح گشت های مشترک ساماندهی مشاورین املاک

کرمان در کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات کرمان انتصاب عضو کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات و نماینده این کارگروه در طرح گشت های مشترک ساماندهی مشاورین استان کرمان با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی در استان کرمان صورت گرفت.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در حاشیه چهارمین جلسه شورای مسکن استان کرمان کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات کرمان با حضور علیرضا مهلی نماینده وزارت راه و شهرسازی در امر کنترل و نظارت بر بازار املاک و مستغلات ،علی بابایی فرماندار شهرستان کرمان و دیگر اعضای جلسه روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

در نشست کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کرمان نماینده وزارت راه و شهرسازی در امر کنترل و نظارت بر بازار املاک و مستغلات گفت: همچنین در این مدت ۱۳۴ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان هزینه جرایم تعزیراتی مشاوران املاک بوده است.

وی عنوان کرد: ۱۷۴ هزار و ۳۸۴ واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعال است که از این تعداد ۱۶ هزار و ۸۳۷ واحد فاقد مجوز هستند.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات با اشاره به اینکه نظارت بر بازار املاک و مستغلات در دستور کار مدیریت مسکن کشور قرار گرفته است، گفت: مهمترین موضوعی که میتواند قیمت مسکن را کنترل کند، عرضه و بازرسی منظم از سطح بازار است.

وی به مصوبه هفتمین جلسه شورای عالی مسکن اشاره کرد و افزود: براساس دستور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی تشکیل کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات در ۲ گروه ساماندهی مشاوران املاک و شناسایی خانههای خالی در دستور کار قرار گرفته است.

مهلی افزود: امروز یازدهمین سفر استانی و تشکیل کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات در کرمان انجام شد، همچنین از تعدادی بنگاههای مشاور املاک در شهر کرمان بازدید و گشت مشترک خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۹۱۰ مشاور املاک فاقد مجوز در کشور پلمب شد گفت: خوشبختانه این گشتهای مشترک در سطح کشور به ویژه تهران توانسته ۳.۸ درصد در کاهش قیمت بازار مسکن تاثیرگذار باشد لذا کار از شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد در استان تهران آغاز شده و توانسته در این شهرها ۱۵ تا ۲۰ درصد در کاهش قیمتها تاثیر داشته باشد.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات تاکید کرد: مردم باید به سمت ثبت خانهها و املاک خود در سامانه ملی املاک و اسکان حرکت کنند چراکه به این ترتیب مشمول مالیات بر خانههای خالی نمیشوند همچنین با این شیوه گرانفروشی در حوزه املاک از بین خواهد رفت.

وی افزود: قانون مالیات بر خانههای خالی نقش موثری در کنترل بازار مسکن و اجارهبها داشته است.

مهلی از رایگان شدن کد رهگیری اجاره نامه برای مستاجران خبر داد و گفت: در حال حاضر هشت میلیون مستاجر در کشور وجود دارد که مستاجران میتوانند در سامانه ملی املاک و اسکان برای کد رهگیری رایگان اقدام کنند و هزینه برای کمیسیون اجاره نامه پرداخت نمی کنند.

در ادامه این جلسه خادمی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کرمان طی حکمی به عنوان عضو کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات و نماینده این کارگروه در طرح گشت های مشترک ساماندهی مشاورین املاک در استان کرمان منصوب شدند.