شناسهٔ خبر: 141190 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

افندی معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، هوشمندسازی مبتنی بر سند مدون، منسجم و هماهنگ با طرح جامع حمل‌ونقل کشور را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای سیستم حمل‌ونقل کشور دانست.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نفوذ فناوری در زندگی بشر، گفت: امروزه با توسعه روزافزون تکنولوژی و فناوری‌ها در شقوق مختلف زندگی بشر، لازم است سیستم حمل‌ونقل نیز خود را با شرایط جدید انطباق داده و از فناوری‌های جدید بهره‌مند گردد. در واقع، هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل به یک امر اجتناب‌ناپذیر بدل شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای حمل‌ونقل هوشمند و جهت‌گیری کشورهای پیشرو، گفت: امروزه بسیاری از کشورهای پیشرو به دلیل مزایای فراوان حمل‌ونقل هوشمند و حل بسیاری از مشکلات این حوزه با بهره‌مندی از آن، حرکت به سمت هوشمندسازی را در سرلوحه برنامه‌های بلندمدت خود قرار داده و در حال توسعه بسته‌های خدماتی مختلف می‌باشند. هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل در درجه اول موجب افزایش کارایی سیستم حمل‌ونقل گردیده و منافع فراوانی نظیر صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در انرژی، حفظ محیط‌زیست و افزایش ایمنی را فراهم می‌نماید. هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل با تامین داده‌ها و اطلاعات دقیق و ایجاد بستر داده‌کاوی موجب بهبود فرآیند برنامه‌ریزی، مدیریت و تصمیم‌گیری مدیران سیستم حمل‌ونقل می‌گردد.

افندی‌زاده همچنین با اشاره به تدوین سند حمل‌ونقل هوشمند در قالب پروژه‌های مطالعاتی آتی حوزه معاونت معاونت حمل‌ونقل و ضرورت توسعه حمل‌ونقل هوشمند مبتنی بر آن سند در چارچوب مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور، افزود: بدیهی است هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل مستلزم توسعه یک سند مدون، منسجم و هماهنگ با طرح جامع حمل‌ونقل کشور است؛ که این امر در دستور کار و پروژه آتی این معاونت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سند حمل‌ونقل هوشمند کشور به مثابه نقشه‌راه می‌تواند نقش مهمی در جهت‌گیری‌های این حوزه بازی کند. همچنین این سند می‌تواند با تعیین معماری مناسب، تعیین نقش و وظایف سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای درگیر، تعیین جهت جریان داده و اطلاعات و تعریف بسته‌های خدماتی متنوع و متناسب با نیازهای کشور و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و استفاده از رویکرد سیستماتیک، هماهنگی‌های لازم را ایجاد کرده و در خدمات‌رسانی به جابه‌جایی مردم نقش مهمی را ایفا کند.