شناسهٔ خبر: 141201 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع صمیمانه دانشجویان دوره «اسلام ناب» خبر داد؛

انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک

ببینید| حضور وزیر راه و شهرسازی در جمع دانشجویان دوره اسلام ناب وزیر راه و شهرسازی در جمع صمیمانه دانشجویان دوره «اسلام ناب» گفت: بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور انجام شده و بیش از ۲ هزار ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز پلمب شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش با حضور در جمع صمیمانه دانشجویان دوره اسلام ناب در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی، پس از شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتظارات دانشجویان در حوزه‌های مسکن و حمل‌ونقل به تشریح برخی اقدامات و دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی پرداخت.

بذرپاش در این نشست با اشاره به جایگاه مسکن در قانون اساسی کشور با تاکید بر رویکرد مردمی سازی در حوزه مسکن گفت: از ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار اجاره استفاده شده و از آنجایی که بخش مسکن تعرفه و قیمت‌گذاری خاصی ندارد، این مسیر با چالش‌های زیادی همراه است‌. 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیش از این قانونی برای قیمت گذاری در این بخش نداشتیم اما با مجلس در حال تنظیم یک قانون برای ساماندهی بازار قیمت مسکن هستیم.

وی بر لزوم افزایش نظارت توسط نهادهای نظارتی مثل قوه قضاییه و همچنین قانون‌گذاری توسط قوه مقننه برای کنترل اجاره بها تاکید کرد و درباره شناسایی خانه‌های خالی گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان امور مالیاتی ساختاری برای شناسایی خانه‌های خالی تنظیم می‌کند که همکاری شهرداری‌ها و وزارت نیرو را نیز می‌طلبد. 

وی افزود: شناسایی و معرفی خانه‌های خالی باعث شده شهرهایی مثل پرند، پردیس، هشتگرد، بهارستان، گلبهار و صدرا کاهش قیمت را تجربه کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است.

بذرپاش ادامه داد: بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور انجام شده و بیش از ۲ هزار ۵۰۰ واحد مشاور املاک متخلف و بدون مجوز پلمب شده است.

وی در ادامه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را اولویت دانست و گفت: این مناطق به دلیل داشتن خدمات شهری و روبنایی، هزینه ساخت پایین‌تری داشته و آسیب‌های شهرهای جدید از جمله مسائل هویتی را ندارد.

بذرپاش از هدفگذاری نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده طی یک سال خبر داد و گفت: مشوق‌های مالی برای نوسازی واحدهای مستقر در بافت فرسوده در نظر گرفته شده و بسته ۱۹ بندی از جمله آن‌هاست که اجرای آن باعث رشد قابل توجه ساخت و ساز در بافت فرسوده در کل کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش شد تا نرخ سود تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد.

وی افزود: در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات مسکن را از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

بذرپاش خاطر نشان کرد: با همکاری شورای پول و اعتبار وام اجاره مسکن را ۲.۵ برابر و وام خرید را به ۲ برابر افزایش دادیم.

بذرپاش با اشاره به الحاق زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: به دنبال تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر و تامین مالی مشارکتی با مردم در نهضت ملی مسکن هستیم.

هزینه ۵۰ همتی نگهداشت سالانه جاده‌ها 

وی در ادامه به موضوع کریدورهای حمل‌ونقلی کشور و لزوم تکمیل آن‌ها اشاره کرد و گفت: برای تامین منابع مورد نیاز این کریدورها از روش تهاتر نفت استفاده خواهیم کرد.

بذرپاش با بیان وجود ۲۹۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی روستایی در کشور افزود: هزینه نگهداشت سالانه جاده‌ها ۵۰ همت است.

وی از نهایی شدن قرارداد با روسیه برای تکمیل کریدور ریلی رشت_ آستارا خبر داد و گفت: زمین راه‌آهن شلمچه_ بصره نیز تحویل گرفته شده است.

تحقق سکونت پذیری سواحل با ساخت ۲۷ شهر ساحلی

بذرپاش همچنین به نوار ساحلی شرقی_ غربی از شلمچه تا پاکستان به طول ۱۸۵۰ کیلومتر اشاره کرد و گفت: ۲۷ شهر جدید ساحلی را ایجاد خواهیم کرد و به دنبال سکونت پذیری سواحل هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در راستای اقتصاد دریا محور ۲ میلیون دلار سرمایه‌گذار خارجی جذب کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار خبر داد.