شناسهٔ خبر: 141310 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور نمایندگان وزارت راه وشهرسازی و مدیر کل تعزیرات حکومتی استان:

آغاز به‌کار گشت های مشترک تنظیم و کنترل بازار و املاک و مستغلات در استان آذربایجان شرقی

بازرسی بنگاههای املاک با حضور نمایندگان وزارت راه وشهرسازی و مدیر کل تعزیرات حکومتی و رئیس اداره املاک ، بانک زمین و حفاظت از اراضی ملی استان، گشت های مشترک تنظیم و کنترل بازار و املاک و مستغلات در استان آذربایجان شرقی آغاز بکار کرد.

به گزارش پایگاه وزارت راه  شهرسازی (آذربایجان شرقی)، صمد حضرتی مدیر کل تعزیرات حکومتی گفت: به منظور اجرائی سازی بند نخست مصوبات هفتمین جلسه شورای عالی مسکن مورخ  ۱۴۰۲/۲/۲۴ و با هدف مقابله قاطع و سریع با تخلفات و پیشگیری از تکرار تخلفات صنف بنگاههای مشاور املاک و کنترل بازار اجاره مسکن؛ مراتب مطابق دستورالعمل ابلاغی؛ توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و اداره کل تعزیرات حکومتی استان به صورت رسانه ای از طریق برنامه تراز شبکه سهند به مردم شریف استان اطلاع رسانی گسترده شد.

وی افزود: دولت برای اینکه بتواند بازار مسکن را کنترل کند تصمیماتی در شورای  عالی مسکن مصوب و ابلاغ شده و ماهم که به عنوان اداره کل راه و شهرسازی استان  به جد پیگیر  این موضوع  بوده تا بتوانیم این قوانین  را در سطح استان عملیاتی و اجرایی کنیم.

مدیر کل تعزیرات حکومتی در ادامه افزود: بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز یکی از دلایل افزایش غیر واقعی و سوداگرانه قیمت مسکن بوده وعزم خود را جزم کرده ایم تا با کمک سایر نهادها در شناسایی بنگاه‌های غیرمجاز و ساماندهی بنگاه های مشاور املاک مجاز بتوانیم کمکی به بازار اجاره امسال کنیم. 

در ادامه رئیس اداره املاک ، بانک زمین و حفاظت از اراضی ملی استان مهمترین تخلفات احتمالی بنگاه‌های معاملات املاک را نداشتن مجوز و همچنین عدم ارایه کد رهگیری برشمرد و افزود: بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، بنگاه های مشاور املاک و موجران و مالکان مکلف به دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات هستند.

وی گفت:  معاملات خرید و فروش و اجاره باید دارای کد رهگیری باشند و این موضوع الزام قانونی دارد. عدم دریافت کد رهگیری توسط مشاوران املاک مصداق تخلف از قانون نظام صنفی عرضه خارج از شبکه است.