شناسهٔ خبر: 141370 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبرداد:

تامین منابع مالی اجرای بزرگترین طرح ریلی کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر از طریق تهاتر نفتی

ببینید|بازدید سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از رسانه های استان بمناسبت روز خبرنگار سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ازتامین منابع مالی اجرای بزرگترین طرح ریلی کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر از طریق تهاتر نفتی خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان جنوبی) میرمحمد مودی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: احداث راه آهن خراسان جنوبی از طرح‌های زیربنایی و شاخص در شرق کشور است که سال‌ها درگیر تامین اعتبار بوده و تهاتر نفتی از روش‌های تامین مالی این طرح ریلی است.
میرمحمد مودی اظهار کرد:راه آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از زاهدان شروع می‌شود و به سمت بیرجند تا خراسان رضوی ادامه می‌یابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از این طرح باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استان‌ها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: قطعه‌ای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل می‌کند در سال‌های گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسئولان استان و مساعدت دستگاه‌های کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.
وی افزود:برای تحقق وعده‌هایی که دولت سیزدهم در زمینه راه‌آهن به مردم خراسان جنوبی داده،اقدامات از سه مسیر تهاتر نفتی، کنسرسیوم بانکی از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه سالانه دنبال می‌شود و تهاتر نفتی منبع اعتباری مطمئن به شمار می‌رود که سیر اداری آن در حال انجام است.

تاکید دولت بر تامین اعتبار سپس کلنگ زنی

وی افزود: احداث راه‌آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اولویت دولت این است که برای آغاز عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی و زیربنایی ابتدا منابع مالی لازم تامین شود.

مودی گفت: با هم افزایی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، پنج طرح ریلی از محل تهاتر نفتی برای اولین بار در کشور تامین اعتبار شده که یکی از این طرح‌ها، راه‌آهن زاهدان - بیرجند - یونسی است و با پیگیری‌های مستمر مسئولان برای این تامین اعتبار سیر قانونی زیادی پشت سر گذاشته شد.

وی افزود: پیگیری‌های زیادی برای تامین منابع مالی در ۲ سال اخیر صورت گرفت و در نهایت استجازه مقام معظم رهبری برای تهاتر نفتی بود که راهگشای طرح راه آهن خراسان جنوبی شد.

فرآیند اداری تهاتر نفت در حال انجام است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهارکرد: پیشنهاد تهاتر نفت از سوی خراسان جنوبی مطرح و پیگیری شد که پس از اخذ موافقت در سطح ملی، فرآیند اداری تزریق این اعتبار در حال طی شدن است.

وی عنوان کرد: هفته گذشته استاندار خراسان جنوبی دیداری با رئیس جمهور داشت که موضوع راه آهن استان و مسائل پیش‌روی طرح مطرح شد و با دستور آیت الله رئیسی بلافاصله در شرکت ملی نفت ایران با حضور مجریان طرح، مسائل فنی و تامین اعتبار لازم مورد بررسی قرار گرفت.

مودی گفت: باید این تصمیم و اقدام را به فال نیک بگیریم که پول نفت برای طرح‌های زیربنایی کلان کشور هزینه شود و در واقع منشاء سرمایه‌گذاری‌های بعدی به ویژه در حوزه حمل و نقل و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است.

وی با بیان اینکه حجم کار بسیار سنگین است افزود: همزمان ۹۱۰ کیلومتر طول مسیر راه‌آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد در حال مطالعه است؛ از نهبندان تا یونسی به طول ۴۲۱ کیلومتر که در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد به غیر از ۲ قطعه که در دست اقدام است، پیمانکاران تمامی قطعات مشخص شده‌اندو یکسری از پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه‌های خود هستند و برای تامین آب، سوخت و آزادسازی زمین تاکنون جلسات زیادی با پیمانکاران در تهران و خراسان جنوبی برگزار کردیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: همچنین در قانون بودجه امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده‌ است.