شناسهٔ خبر: 14138 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان در کارگاه مشترک ایران و آلمان:

الگوهای جدید و فناوری‌های نوین را در شهرهای جدید عملیاتی می‌کنیم/ بازتولید اندیشه «ایران‌شهر» برای تحقق زیست‌پذیری در شهرهای ایران

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و آلمان در ایجاد شهرهای جدید گفت: امید است امضای این تفاهم نامه و ایجاد شهرهای جدید در ایران به بستری برای توسعه پایدار و شکل گیری اکوشهرهای دوستدار محیط زیست تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۷ آبان ماه در کارگاه مشترک ایران و آلمان که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد ضمن اظهار خرسندی از حضور محققان، متخصصان، مسئولان حوزه مدیریت و برنامه ریزی شهری، پیمانکاران، طراحان و مشاوران دو کشور ایران و آلمان گفت: انگیزه‌های نشست مشترک و همکاری ژرف اقتصادی، فنی، پژوهشی زمینه مشترک تبادل تجریبات علمی و فنی را فراهم کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از گونتر آدلر معاون وزیر محیط زیست، ساختمان و ایمنی هسته‌ای آلمان و هیئت همراه گفت: آلمان در ادوار مختلف یکی از مهمترین شرکای اقتصادی ایران در اروپا بود. میزان تبادلات تجاری دو کشور مورد توجه ویژه کشورهای منطقه قرار داشت با این حال گاهی روابط سیاسی فی‌مابین شکننده و آسیب‌پذیر می‌شد که در ایام پس از توافق هسته‌ای امیدواریم شاهد شکوفایی مجدد همکاری‌های فنی و اقتصادی بین دو کشور باشیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: حضور هیئت‌های مختلف کارشناسی-فنی، اقتصادی و سیاسی در کشور نشان بارزی بر این مدعاست. با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایی که در ایجاد شهرهای جدید داریم بسیار علاقه مندیم موضوع اکوشهرها و شهرهای دوستدار محیط زیست را که در دستور کار سال ۲۰۳۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد است در ایران عملیاتی کنیم.

نریمان ادامه داد: از سه دهه قبل به علت نرخ رشد جمعیت شهری بالای چهار درصد و مهاجرت بی رویه و هجوم به زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن به نقاط مسکونی و نیز حاشیه‌نشینی‌های بی‌برنامه و نیاز شدید به احداث مسکن، ایجاد شهرهای جدید در برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. همچنین در راستای تحقق و ادامه این سیاست برآنیم جلوی رشد بی‌رویه کلان‌شهرها را بگیریم و به مسائل محیط زیستی بیشتر توجه کنیم. در نهایت الگوهای جدید و فناوری‌های نوین را در ساخت شهرهای جدید عملیاتی کنیم.

وی افزود: شرکت عمران شهرهای جدید در صدد است قیمت مسکن را در بازار کنترل و از این راه به خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد کمک کند. همچنین تقویت انبوه‌سازی از دیگر برنامه‌های شرکت است و در حال حاضر بعد از گذشت ربع قرن، ۱۷ شهر جدید با پیش‌بینی حدود چهار میلیون نفر جمعیت در مرحله اجرا قرار دارد. قصد داریم نسل نوی شهرهای جدید را با مطالعات دقیق و استفاده از تجریبات نوین بین‌المللی تاسیس کنیم. از این رو پژوهش‌ها و برنامه‌های متعدد مطالعاتی در دستور کار کشور از جمله پروژه شهرهای جوان هشتگرد با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دانشگاه فنی برلین در دستور کار قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح راهکارهای برون رفت از شرایط تخریب محیط زیست و عدم تعادل اکولوژیک در شهرها به باز تولید اندیشه «ایران‌شهر» اشاره کرد و گفت: بازتولید اندیشه ایران‌شهر می‌تواند به نوعی با مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل تلفیق شده و نقشه راهی برای تحقق زیست‌پذیری و ارتباط‌پذیری بیشتر در شهرهای ایران فراهم کند. از دید ما شهرهای جدید آینده شهرهایی هستند که با هدف عالی دستیابی به کیفیت زندگی و پایداری شهری در برگیرنده کیفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای ساکنان و جایگاهی برای تحقق حیاتی مطهر و بالنده هستند.

نریمان افزود: تلاش می‌کنیم نسل نوین شهرهای جدید شهرهایی باشند که با تکیه بر ایده اکوشهر، مکان یابی، طراحی و برنامه ریزی شوند و با تکیه بر توان بخش خصوصی نمونه‌ای از بالاترین استانداردهای کیفی را ارائه کنند.

وی با اشاره به محدودیت فرصت برای اصلاح رویه‌ها و اقدامات در حوزه ایجاد اکوشهرهای دوستدار محیط زیست گفت: هرگونه اقدامی در این زمینه به ویژه در حوزه‌های انرژی، آب، مدیریت مواد زائد و کاهش آلودگی‌ها می‌تواند نسل‌های آتی جامعه بشری در ایران و جهان را از اثرات تخریبی که امروز محیط زیست جهان با آن دست به گریبان است مصون دارد.

نریمان در پایان گفت: این شرکت از هرگونه برنامه و اقدام پژوهشی، مطالعاتی و اجرایی در این زمینه به طور جدی استقبال می‌کند و دست حامیان شکل‌گیری اکوشهرها در ایران را می‌فشارد.

وی در حاشیه مراسم برگزاری کارگاه آموزشی در جمع خبرنگاران گفت: انگیزه این نشست استفاده از تجربیات بین المللی به ویژه استفاده از تجربیات کشور دوست ایران، آلمان است که در حال حاضر با حضور معاون وزیر محیط زیست، ساختمان و ایمنی هسته‌ای آلمان و هیئتی ۴۰ نفره تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت شهرک‌های جدید بر مبنای کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست به امضا رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این تفاهم‌نامه عمدتا شامل تبادل تجربیات، همکاری با بخش اکوسیستم، اکوشهر و شهرهایی با ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مسایلی در رابطه با استانداردهای بین‌المللی است که در شهرها پیاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: اگرچه همکاری‌های بین ایران و آلمان در سال های قبل وجود داشت اما با تغییر دولت‌ها این همکاری دستخوش تغییراتی شده بود که به مرور و با روی کارآمدن دولت یازدهم بهبود یافته است.

نریمان در پایان گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران و آلمان به امضا رسیده است ایجاد شهرک‌ها و شهرهای هوشمند با رعایت شرایط زیست محیطی در دستور کار قرار دارد و در صدد هستیم به اندیشه ایران‌شهری دست یابیم./

نظر شما