شناسهٔ خبر: 141398 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بهره برداری آزمایشی از مرکز واکنش اضطرار دریایی بندر شهید رجایی

مرکز اضطرار دریایی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز امداد و واکنش اضطراری دریایی (MEERAC) این اداره کل در راستای انجام وظایف حاکمیتی به شکل آزمایشی به بهره‌برداری رسید.  

حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این مراسم گفت: از دیر باز یکی از کهن‌ترین شیوه های نیکوکاری در دریا سنت پاسخ‌گویی و واکنش به درخواست‌های اضطراری در دریا بوده و نخستین قدم و عامل مهم مورد نیاز برای موفقیت در ایمنی دریا و دریانوردی وجود مرکزی است که به صورت یکپارچه تمامی فعالیت‌های دریانوردی را کنترل کند.  

حسین عباس‌نژاد افزود: این مرکز در زمینه‌های مانیتورینگ علائم دریایی، تجمیع اطلاعات شرکت‌های سالویج در راستای ارائه خدمات به شناورهای مضطر، انجام واکنش‌های اولیه به سوانح آلودگی دریایی، نظارت و پایش تردد در منطقه تحت نظارت با هماهنگی VTS، تجمیع و ارائه دقیق اخبار هواشناسی به تمامی مقامات و دریانوردان، صدور اخطاریه‌های دریایی و بررسی تعادل شناورهای در حال تخلیه و بارگیری در حوضچه بندر شهید رجایی به صورت موثر کاربرد دارد.  

وی از دیگر مزایای ایجاد مرکز MEERAC به ایجاد محیطی ایمن برای صنایع مرتبط دریانوردی، هوانوردی، تجارت، گردشگری، ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و رونق حمل و نقل دریائی و هوایی و در نهایت توسعه اقتصادی کشور و جلوگیری از بروز اخبار نادرست در زمینه‌های مختلف ایمنی دریایی و دریانوردی اشاره کرد.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین هدف از ایجاد مرکز MEERAC را بکارگیری نرم افزارهای تخصصی جستجو و نجات دریایی، تهیه یک طرح جامع به منظور برطرف کردن نیازهای ایمنی و امنیتی این اداره کل، حمایت از الزامات ذکر شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با اداره ایمنی و حفاظت دریایی، تأمین دریانوردی ایمن و افزایش توان پاسخ‌گویی در برابر هرگونه سانحه دریایی در سطوح محلی، استانی و ملی عنوان کرد.   

شایان ذکر است؛ استان هرمزگان با دارا بودن بیش از نیمی از آب های تحت حاکمیت ایران در حدود 2هزار و 200 کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در غرب استان (پارسیان) و دارا بودن جزایر 14 گانه خلیج فارس یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین استان های ایران است. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، تردد سالانه بیش از ۵۰ هزار کشتی اقیانوس پیمای تجاری، نفتی و گازی از مسیر تنگه هرمز به عنوان یکی از تنگه‌های راهبردی جهان، انتقال و جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت خام از این منطقه و همچنین وجود بیش از ۸۰۰ سکوی اکتشاف و استخراج نفت و گاز و وجود هزاران شناور نظامی ، سنتی و تجاری حاکی از اهمیت آبهای استان هرمزگان است.