شناسهٔ خبر: 141499 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار نارنجی هواشناسی برای رگبار باران، وزش باد شدید و گردوخاک

رگبار رعد و برق باد و باران سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت دو سامانه بارشی و وزش باد همراه با گردوخاک در برخی استان‌ها هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، سامانه اول رشد ابرهای همرفتی امروز در شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان موجب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با خیزش گردوخاک خواهد شد.

این سامانه با احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه های فصلی، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز تداوم گرادیان فشاری است که طی امروز و فردا در جنوب خراسان رضوی، شرق کرمان، جنوب خراسان رضوی، جنوب سمنان، فارس، شمال شرق و غرب کرمان، غرب یزد و جنوب خراسان رضوی موجب وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در نواحی مستعدمی‌شود.

این سامانه در مناطق مستعد موجب خیزش گردوخاک شده و احتمال توفان گردوخاک و کاهش شعاع دید و کیفیت هوا را به دنبال دارد.

این شرایط جوی احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، تیرهای برق و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را نیز به همراه خواهد داشت.

احتیاط و اجتناب از رفت وآمد های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.