شناسهٔ خبر: 141517 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور خبر داد؛

پیش‌بینی بارش‌های فراتر از نرمال در پاییز امسال

ببینید| بازدید رئیس سازمان هواشناسی از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رئیس سازمان هواشناسی کشور از پیش‌بینی بارش‌های فراتر از نرمال در فصل پاییز خبر داد و بر مدیریت مصرف آب توسط نهادهای مرتبط و مردم تاکید کرد.

سحر تاج‌بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بارش‌های پاییز سال جاری را فراتر از نرمال پیش‌بینی کرد و گفت: اطلاعات نقشه‌های هواشناسی حاکی از آن است که بارش‌های پاییزی به ویژه در نیمه غربی کشور با حجم بیشتری رخ دهد و امید است که این بارش‌ها مقداری از کم بارشی را در سال آبی امسال جبران کند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: با وجود این بارش‌ها گشور ایران در منطقه‌ای از کره زمین قرار دارد که پیامدهای تغییر اقلیم به صورت خشکسالی و کم آبی به میزان زیادی ظاهر شده است.

تاج‌بخش ادامه داد: از طرفی مدیریت منابع آبی متناسب باتغییر اقلیم و شرایط زیست محیطی انجام نشده و بسیاری از منابع زیرزمینی را به همین دلیل از دست داده‌ایم.

وی افزود: اگرچه بارش‌های فراتر از نرمال در فصل پاییز خواهیم داشت اما شرایط آبی کشور چندان مناسب نیست بنابراین باید هم در زندگی شخصی و هم در بخش‌های تخصصی دقت لازم در مدیریت منابع آبی رعایت شود.

تاج‌بخش، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت را سه حوزه اصلی در مدیریت منابع آبی دانست و گفت: باید با برنامه‌ریزی مشخص به سمت کاهش خسارات زیست محیطی ناشی از کمبود آب مثل فرونشست‌ها، سیلاب‌ها، عدم جمع آوری آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها و یا راه‌اندازی آبخیزداری‌ها باشیم.