شناسهٔ خبر: 141548 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

آمادگی سازمان بنادر برای تخصیص تسهیلات نوسازی ۵۰ فروند ناوگان مسافری دریایی

نشست سازمان بنادر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام آمادگی سازمان بنادر برای تخصیص تسهیلات نوسازی ۵۰ فروند ناوگان مسافری دریایی به میزان ۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای ساخت و خرید اقیانوس‌پیماها، کشتی‌ها و شناورها خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز در نشست خبری به تشریح بخشی از عملکرد آن سازمان در حوزه تحت حاکمیتی سازمان پرداخت و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد تا برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری از محل وجوه اداره شده سازمان تسهیلات در بندر شهیدحقانی و بندرعباس هزینه کند که عمده جابه‌جایی مسافران به جزیره قشم را انجام می‌دهد. سرمایه‌گذاری درنظر گرفته شده برای این بخش حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اینک تعمیرات اساسی ۴۰ فروند شناور انجام شده و به هر فروند ۵ میلیارد تومان برای بازسازی شناورها تخصیص یافته است که این روند همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در خصوص شناورهای باری دست دوم در دریای خزر که موضوع تجارت با کشورهای قزاقزستان و سایر کشورها است، کشتی داران می‌توانند برای مشارکت در این بخش به سایت سازمان بنادر و دریانوردی مراجعه کنند و از محل وجوه برای توسعه ناوگان استفاده کنند.

رسوب کالا در بنادر به صفر رسید

صفایی در خصوص رسوب کالا در بنادر و برنامه سازمان برای این بخش گفت: هم‌اکنون رسوب کالا در بنادر وجود ندارد. این در حالی است که پیش‌تر رسوب کالا در بنادر بین ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۴ میلیون تن کالا در بنادر بود. همه بخش‌های دولت در این بخش فعال هستند تا رسوب کالا در بنادر اتفاق نیفتد.

وی افزود: برای تحقق این موضوع، تمامی بخش‌های دولت همکاری مناسبی با هم داشتند از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و کلیه بخش های وزارت راه و شهرسازی از جمله حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده‌ای. به ویژه در بخش حمل و نقل جاده‌ای به دلیل اعزام کامیون‌ها و همکاری گمرک برای حمل یکسره همه و همه سبب شد تا رسوب کالا در بنادر کشور به صفر برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت بنادر کشور در حال حاضر برای حمل کالاهای اساسی بیش از ۷ میلیون تن است و رسوب کالای اساسی را نداریم.

صفایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص گردشگری دریایی و مسافری دریایی و برنامه سازمان در این بخش توضیح داد: این بخش در مبحث اقتصاد دریا حائز اهمیت است. کاری که در این بخش انجام شده مهیا کردن بندر چمخاله و بندر انزلی است که سرمایه گذاری در  این بخش در حال تقویت است.

وی ادامه داد: در بندرگاه نخل ناخدا و جزیزه هرمز مثلث گردشگری شکل گرفته است. هم اکنون پروژه عمرانی بندر ناخدا در حال انجام است و پیشرفت آن ۲۵ درصد است. در بندر عباس حد فاصل بین بندر شهید حقانی و بندر شیلاتی، منطقه گردشگری دریایی ایجاد خواهد شد. زیربنای آن را سازمان حمایت می‌کند و روبناهای آن را که شامل ایجاد ترمینال مسافری و ایجاد امکانات گردشگری و شناورهاست بخش خصوصی وارد عمل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه وزارت گردشگری و وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و استانداری در حال همکاری هستند تا این بخش تقویت شود. موضوع ایجاد منطقه گردشگری در جنوب کشور در کارگروه استانی در حال تصویب است. در تلاش هستیم تا طرح جامع توسعه بندر شهید حقانی انجام شود.

صفایی در بخش  دیگری از نشست خبری امروز با اعلام اینکه در این روزها بیشترین توجه به اقتصاد دریا ملاک عمل است، گفت: بعد از جلسات متعدد در مجمع تشخیص مصلحت درباره اقتصاد دریا، سیاست‌های اقتصاد دریا محور ابلاغ و همزمان در دولت هم این موضوع دنبال شد و در نتیجه اقتصاد دریا محور به عنوان یکی از سرفصل‌ها در برنامه هفتم پیش‌بینی شده و کمسیون عمران در مجلس به عنوان کمسیون مرتبط با دریا نظرات تخصصی خود را اعلام کردند که به این برنامه اضافه و تصویب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کارگروه ملی اقتصاد دریا، دو مسیر کلی تعریف شده که پیش خواهد رفت و یکی از موضوعات در این کارگروه طرح جامع اقتصاد دریا است که امیدواریم تا پایان سال تصویب شود و این طرح نقشه راه ارزشمندی در اقتصاد دریا محور خواهد بود.

صفایی در خصوص تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور و عملکرد سازمان در اینباره گفت: امسال کشور در بحث کالای اساسی وضعیت خوبی داشته و محصولات کشاورزی و تولیدات گندم ٨ میلیون تن بوده و بخشی از کالای اساسی در داخل کشور تامین می‌شود.

رشد ۵ درصدی فعالیت‌های کانتینری سازمان بنادر در سال جاری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر از ابتدای امسال تا به امروز گفت: میزان تخلیه و بارگیری در بنادر در سال جاری ٨٢ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش واردات مواجه هستیم و در بخش کانتینری فعالیت‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ درصد رشد داشته و در تراز خارجی سهم صادرات رشد چشم گیری داشته و ٧٠ درصد سهم تراز خارجی برای صادرات بوده و سهم واردات ٣٠ درصد بوده‌است.

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در ساخت و خرید اقیانوس‌پیماها، کشتی ها و شناورها

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ٣٩ درصدی ترانزیت، وضعیت ترانزیت در خزر را وضعیت بسیار خوبی عنوان کرد و افزود: در بخش اقتصاد حمل و نقل دریایی ١٨٩ هزار میلیارد ریال پروژه اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. همچنین یک میلیارد دلار پروژه در ساخت و خرید اقیانوس‌پیماها، کشتی و شناورها در حال انجام است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره کاهش آب خزر در سال‌های گذشته توضیح داد: بحث خزر بسیار مهم است و وزارت راه‌وشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند.

صفایی با اشاره به اینکه ولگا یکی از مهمترین رودهای آبریزش به خزر است گفت: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته شاهد کاهش قابل توجهی در آب خزر بوده‌ایم.

حجم لایروبی خزر در دولت سیزدهم افزایش یافته است

رییس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است که مطالعاتی در این زمینه با سناریوهای مختلف در حال انجام است.

صفایی همچنین با اشاره به کمبود دریانورد در کشور گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۶٠٠ نفر کمبود دریانورد در کشور داریم و  از جوانان می خواهیم که وارد شغل دریانوردی شوند، این شغل حقوق و مزایای خوبی دارد و افراد می‌توانند ٣ ماه استراحت داشته باشند و این افراد جایگاه اجتماعی خوبی در کشور دارند.