شناسهٔ خبر: 141559 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران:

تخریب ساختمان‌ها با مطالعه و با ماشین‌آلات تخصصی انجام شود/ضرورت تدوین صلاحیت تخریب ساختمان‌ها

حادثه خلازیر دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بر ضرورت تدوین صلاحیت تخریب ساختمان ها با توجه به رخداد حادثه خلازیر و حوادث مشابه در کشور تاکید کرد و گفت: تخریب ساختمان‌ها باید با مطالعه و با ماشین‌آلات تخصصی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیدرضا ریاحی دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران در نشست خبری موضوع تخریب ساختمان‌ها را توسط افراد غیرمتخصص به امور ساختمان به یک بحران تشبیه کرد و گفت: رخداد سوانحی همچون سانحه ساختمانی که در منطقه خلازیر به وقوع پیوست نشان دهنده حضور افراد غیرمتخصص در تخریب ساختمان‌هاست و این رخداد حاکی از آن است که نگاه‌ها به حوزه تخریب فعالیتی پیش‌پا افتاده است که توسط همه افراد قابل انجام است. در حالیکه واقعیت این است که تخریب ساختمانی همانند دیگر موارد نیز به برنامه ریزی و مطالعه دارد.

دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: امکان تخریب ساختمان‌های بلندمرتبه با ابزارهای سنتی وجود ندارد و باید تخریب این ساختمان‌ها با تجهیزات خاص انجام شود، گفت: در مقررات به موضوع روش تخریب حرفه‌ای تاکید شده و در مبحث ١٢ مقررات ملی ساختمان یکی از فصول آن به ایمنی تخریب اختصاص پیدا کرده‌ است.  اخیرا هم وزارت نفت با موسسه استاندارد آیین‌نامه تخریب را در دست تهیه دارند و پیش‌نویس آن تدوین شده‌ است. 

ریاحی با تاکید بر اینکه تخریب نیازمند طی فرایندی است که باید این فرآیند طی شود فرایند تخریب ساختمان را دارای سه فاز عنوان کرد و ادامه داد: فاز نخست تخریب شامل شناسایی و برنامه‌ریزی، فاز دوم اجرای عملیات تخریب و فاز سوم آن اقدامات پس از تخریب است که در حال حاضر هیچ کدام از این فرایند تخصصی تخریب‌ها در این ایران به اجرا نمی‌رسد.

ریاحی تصریح کرد: منعفت مالی عجیبی در ضایعات تخریب ساختمان وجود دارد و کسب و کاری است که کمتر کسی سراغ آن رفته است. 

 وی درباره دلایل تخریب غیرایمن در منطقه خلازیر از سوی شهرداری توضیح داد: اتفاق منطقه خلازیر قلع و قمع همراه با تخریب ناایمن بود که توسط شهرداری بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی به وقوع پیوست و منجر به از دست دادن تعدادی از هموطنان‌مان شد. تخریب غیرحرفه‌ای در ساختمان های بلند حتما باید با رعایت اصول و استانداردها باشد تا شرایط اضطراری و تبدیل به بحران و شرایط بحران تبدیل به فاجعه نشود، همانگونه که در منطقه خلازیر شاهد آن بودیم.

دبیر سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: برای تخریب ساختمان‌ها خلازیر از روش کششی استفاده کردند اما مهمترین شرط استفاده از این روش این است که ١.۵ برابر شعاع ساختمان‌ها خالی باشد که این شرط رعایت نشده‌است و منطقه‌بندی تخریب را انجام ندادند.

وی با بیان اینکه تخریب صلاحیت دار در کشور انجام نمی‌شود، گفت:سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی می توانند این صلاحیت را تعریف کنند.

ریاحی با تاکید بر اینکه ماشین آلات تخصصی تخریب در کشور نداریم یا بسیار محدود در اختیار نهادهایی مانند قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ هستند، اعلام کرد: از این پس برای هر ساخت و سازی باید عملیات تخریب انجام شود چراکه با کمبود اراضی مواجه هستیم از سوی دیگر تخریب واحدهای با اسکلت بتنی و فلزی و بلند مرتبه با بیل و کلنگ امکان‌پذیر نیست و در کشور تجهیزات تخصصی این حوزه وجود ندارد.

ریاحی تاکید کرد: نیازمند بازنگری در مبحث ۱۲ مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان هستیم و امروز نیاز است که صلاحیت تخریب از سوی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت راه و شهرسازی تایید و تعریف شود.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ماشین‌آلات تخصصی تخریب در کشور، تاکید کرد: در این حوزه با ضعف‌های زیادی مواجه هستیم.