شناسهٔ خبر: 141649 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر اعلام کرد:

تخلیه‌وبارگیری ۲۶۰ میلیون تن کالا طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم

ببینید | نشست خبری مدیرعامل و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح برنامه‌های آتی بنادر کشور، از تخلیه و بارگیری ۲۶۰ میلیون تن کالا طی ۲ سال فعالیت دولت مردمی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز ۸۲ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که نسبت به سال گذشته بیش از۲درصد رشد داشته است و با توجه به مسائل تحریمی آمار خوبی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش صادرات غیرنفتی رشد ۴۰ درصدی و در حوزه نفتی خوشبختانه رشد ۱۷ درصدی را شاهد هستیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه کانتینر شاخص بسیار مهمی در اقتصاد، حمل و نقل و عملیات بنادر است، اعلام کرد: در بخش کانتینری با رشد ۵ درصدی شاهد عملکرد بیش از یک میلیون teu کانتینر هستیم و علاوه بر این ۳۲ هزار و ۵۱ فروند شناور به بنادر کشور تردد داشته اند که رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

اسلامی در مورد عملکرد ۲ ساله دولت سیزدهم در حوزه عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر، اظهار داشت: در مجموع طی ۲ سال اخیر، ۲۶۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است. 

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۴۰ میلیون تن در بخش کالاهای اساسی و حدود ۳.۵ میلیون teu کانتینر در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است و همچنین نزدیک به ۱۵ میلیون تن ترانزیت کالا را شاهد بوده ایم.

توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص برنامه های آتی بنادر کشور، توضیح داد: توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در دستورکار قراردارد که در آذر ماه سال جاری برنامه بزرگی در این زمینه خواهیم داشت.

اسلامی ادامه داد: تسهیل کسب و کار در حوزه دریایی و بندری، بازطراحی و بازنویسی آیین نامه های شرکت های کارگزاری دریایی و بندری است و خوشبختانه با آیین نامه های جدید بر اساس سیاست های دولت، تسهیلات بیشتری به تصویب شورای عالی ترابری می رسد.

طرح‌های جامع بنادر جدید

وی در مورد طرح های جامع بنادر جدید، تصریح کرد: طرح‌های جامع بنادر جدید در کشور در حال مطالعه است که جزء پروژه های بزرگ در حوزه حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امیدوار هستیم تا پایان سال جاری به عملکرد تخلیه و بارگیری ۳ میلیونteu  کانتینر برسیم که عملکرد مطلوبی تلقی می شود، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۴.۵ میلیون teu ظرفیت عملیاتی داریم و بیش از ۷ میلیون teu ظرفیت زیرساختی در بنادر کشور وجود دارد.

ایجاد پایانه مدرن کانتینری در بندر شهیدرجایی

اسلامی ادامه داد: در بندر شهیدجایی در حال مذاکره برای تامین تجهیزات هستیم تا پایانه مدرن کانتینری را داشته باشیم؛ همچنین با کشورهای حوزه cis و کشورهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان رایزنی های مختلفی را انجام داده ایم تا بتوانیم در حوزه حمل و نقل دریایی و بندری وضعیت را بهبود بخشیم.

وی در مورد توسعه فعالیت‌ها در کریدور شمال-جنوب، افزود: زمانی که راجع به کریدورها و حمل و نقل چند وجهی و مسیرهای جدید صحبت می‌کنیم باید بدانیم که راه اندازی مسیر جدید کالا بین چند کشور، اتفاق پیچیده‌ای در دنیا به شمار می رود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در کریدور شمال-جنوب صورت گرفته است، عنوان کرد: مذاکرات مختلف، ظرفیت سنجی و شناسایی شرکت های مختلف مدنظر قرار گرفته و برای اولین بار شرکت های ایرانی که توانایی حمل مبدا و مقصد را معرفی کرده ایم.

اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت ۱۰ میلیون تنی کالا وجود دارد،‌گفت: زمانی که قرار است مسیر جدید به جای مسیر سنتی جایگزین شود بنابراین قیمت و زمان بسیار مهم تلقی می شود و زمانی که مسیر رقابتی شود باید بر اساس حجم بار با مسیر قدیمی رقابت ایجاد کرد.

اسلامی ادامه داد: برای صاحبان بار و کالا باید صرفه اقتصادی ایجاد شود تا در این مسیر حرکت کنند و ایران به عنوان کشور واسط باید زیرساخت ها را فراهم کند و همه موارد در یک زنجیره مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت خوبی در بنادر ایران وجود دارد و می توان تا ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی وارد کرد: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و هم اکنون آمار سالانه ترانزیت، ۸ میلیون تن است و اگر این میزان حتی دو برابر افزیاش یابد، مشکلی برای پذیرش کالا نداریم.