شناسهٔ خبر: 141656 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

الحاق شناور مقابله و جمع‌آوری آلودگی نفتی در خلیج‌فارس

علی نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از الحاق شناور مقابله و جمع‌آوری آلودگی نفتی در خلیج فارس خبر داد و گفت: شناور مربوطه، یک شناور منحصر به فرد به شمار می‌رود که نمونه آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی‌نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از الحاق شناور مقابله و جمع آوری آلودگی نفتی در خلیج فارس خبر داد و گفت: شناور مربوطه، یک شناور منحصر به فرد به شمار می‌رود که نمونه آن وجود ندارد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در راستای تکریم ارباب رجوع، ایجاد سامانه های جدید مدنظر قرار گرفت تا شاهد کاهش هزینه و رسیدگی به موضوعات مردمی از طریق ایجاد سامانه ناد (سامانه جامع امور دریانوردان) باشیم.

وی ادامه داد: سامانه ناد موجب می شود تا دریانوردان در هر جای ایران از طریق این سامانه مسائل مورد نظر خود را پیش ببرند، همچنین با ایجاد سامانه جدید دیگر نیازی به حضور مالکان کشتی نیست.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های مربوط به شناورهای تحت پرچم در دریای خزر در دستورکار قرار گرفته است، گفت: این اقدام در راستای وسعه تجارت دریایی خزر است.

وی افزود: همچنین الحاق شناور مقابله و جمع آوری آلودگی نفتی در خلیج فارس که یک شناور منحصر به فرد دریا پاک در کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می رود و  نمونه آن وجود ندارد، مدنظر قرار گرفتهه تا نه تنها در آب‌های سرزمینی مورد استفاد قرار گیرد بلکه این امکان وجود دارد که در کشورهای دیگر نیز، هنگام آلودگی های بزرگ از آن استفاده کرد.

علی‌نازی گفت: ۴۹ فروند انواع شناور خدماتی شامل شناورهای یدک‌کش، بویه‌گذار لایروب،جستجو نجات دریایی، کنترل و بازرسی از کشتی‌ها به ارزش ۱۳۴ میلیون یورو در حال ساخت در شرکت‌های داخلی است

وی همچنین افزود: سفارش ساخت در داخل و خرید خارجی تعداد ۳۳ فروند کشتی اقیانوس پیما مربوط به حوزه دریای خزر اسو و ۱۶ فروند نیز به آب های جنوبی کشور در خلیج فارس و دریای عمان اختصاص دارد.

علی نازی با اشاره به اینکه در راستای توسعه دریانوردی، ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت از دانشگاه‌ها برای تربیت و توسعه دریانوردی مدنظر قرار گرفته است، عنوان کرد: از جمله این مورد می‌توان به دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم دریایی در بندر انزلی اشاره کرد تا برای اولین بار شاهد راه‌اندازی رشته دریانوردی دانشگاهی باشیم.

وی افزود: از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای کمک به دانشگاه گیلان، سیستم سیمیلاتور موتورهای دیزل دریایی اعطا شد تا در راستای کیفی‌سازی آموزش‌های مربوطه از آن استفاد شود.