شناسهٔ خبر: 141724 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور:

تغییر اقلیم در گسترش بیابان‌ها، آلودگی هوا و کاهش امنیت غذایی اثر گذار است

وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور بر لزوم اطلاع رسانی قوی در خصوص پیامدهای تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: تغییر اقلیم در امنیت غذایی و تولید سرانه غذا در کشور، بخش آلودگی هوا، توسعه و گسترش بیابان ها و رخداد گردوخاک اثر گذار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در سازمان هواشناسی کشور اظهار گرد: پایگاه های خبری و رسانه های خارجی همواره اخبار نگران کننده در حوزه تغییر اقلیم منتشر می‌شود که توجه زیادی را جلب می کند.

وی افزود: موضوع تغییر اقلیم و پیامد های ناگوار آن مثل رخداد های شدید آب هوایی غیرقابل انتظار امروزه در بسیاری از نقاط مختلف دنیا روی می دهد و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست چه بسا که ما بیشتر در معرض اثرات ناگوار تغییر اقلیم قرار داریم.

میزان بارش سالانه ایران حدود یک سوم تا یک چهارم متوسط دنیا است

وظیفه توضیح داد: یکی دلایل اینکه ایران بیشتر در معرض پیامدهای تغییر اقلیم قرار دارد، به ظرفیت اکولوژی کشور ما بر می گردد. در واقع میزان بارش سالانه ایران حدود یک سوم تا یک چهارم متوسط دنیا است و کشور ما در کمربند بیابانی دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: اکثر مناطق ایران اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و فقط نوار ساحلی شمالی کشور در وضعیت مطلوب اقلیمی قرار دارد. این یعنی اینکه ما در معرض تبخیر شدید قرار داریم که با توجه به پراکندگی جمعیت، محدودیت های ناشی از تغییر اقلیم برای ما محسوس تر از سایر نقاط دنیاست.

این مسئول ادامه داد: تغییر اقلیم در امنیت غذایی و تولید سرانه غذا در کشور، بخش آلودگی هوا، توسعه و گسترش بیابان ها و رخداد گردوخاک اثر گذار است. اینها پدیده هایی هستند که سیر روند اکثر آن ها در حال تخریب است. دما در حال افزایش و دسترسی به آب در حال کاهش است.

وظیفه افزود: همین الان در برخی نواحی نیمه شرقی کشور با تانکر آبرسانی می شود. آنچه ما شاهد آن هستیم محیط زیست در حال تخریب است و دست اندازی ها به طبیعت همیشه روند افزایشی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت شما و ما، بدیهی‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم اطلاع رسانی است. البته منظورمان نگران کردن بقیه نیست بلکه توجه جلب کردن نسبت به پیامدهایی است که همواره با آن مواجهه شده و می شویم است.

رسانه‌ها در بحران‌های جوی چگونه اطلاع رسانی می‌کنند؟

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: در بررسی اجمالی که از نحوه پوشش خبری بحران های طبیعی صورت داده ایم مشخص شد که بین اطلاع رسانی این رویدادها در رسانه های خارجی و برخی رسانه های داخلی ما تفاوت هایی وجود دارد.

وی افزود: در رسانه های غربی معمولا در زمان بحران سیل به ابعاد فاجعه، میزان بارش‌ها، هشدارها آینده وضع هوا، امداد رسانی و اینکه الان چه باید کرد؟ توجه می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در زمان بحران و حادثه ممکن است خیلی ها دچار حادثه شده و خانه و کاشانه خود یا عزیزانشان را از دست داده باشند در این موقع رسانه های غربی بیشتر به ابعاد فاجعه و امداد رسانی ها می پردازند.

ضیائیان  ادامه داد: این در حالی است که در بحران‌های داخلی گاهی متفاوت عمل می شود، برای نمونه در حین حادثه سیل امامزاده داود، برخی رسانه‌ها تیتر زدند که مقصر حادثه کیست؟، در حالی‌که بلایای جوی در تمام دنیا رخ می دهد و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

این مسئول گفت: خواهشم این است که خبرنگارانی که در حوزه بحران اطلاع رسانی می کنند، نگاهی به نحوه عملکرد حرفه ای در این خصوص داشته باشند.

سازمان هواشناسی جزو رسانه ای ترین نهاد های دولتی کشور است

عبدالرسول حسن پور مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد سازمان هواشناسی کشور نیز در این مراسم گفت: معتقدیم که سازمان هواشناسی کشور جزو رسانه‌ای‌ترین نهادهای‌ دولتی کشور است که بخشی از وظایف آن اطلاع رسانی و انتقال پیام است.

حسن پور اظهار کرد: فقط در شبانه روز گذشته حدود ۱۵۰ خبر هواشناسی در خبرگزاری‌ها منتشر شده که بیش از ۴۵۰ بار بازنشر شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۲۳ سه بار آنتن زنده صدا و سیما به خبرهای هواشناسی اختصاص داشته و مدام این چرخه به صورت روزانه در حال تکرار است.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: سال گذشته همکاران ما حدود ۱۳ هزار گزارش پیش بینی وضع هوا از طریق صدا و سیما ارائه کردند که دلیل این حجم از اخبار و اطلاعات چیزی جز اهمیت داده‌های هواشناسی در فعالیت های روزانه مردم نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی وسیعی از فعالیت‌های عمومی و تخصصی به فعالیت‌های هواشناسی گره خورده است و بی راه نیست که معتقدیم هواشناسی جزو رسانه‌ای ترین نهادهای اجرایی کشور است.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و ارزیابی عملکرد سازمان هواشناسی کشور گفت: تولید پیام و انتقال آن یکی از وظایف مهم شبکه دیدبانی هواشناسی است به طوریکه طور میانگین روزی ۱۹ هزار و ۵۰۰ گزارش جوی در ایستگاه های هواشناسی تولید می شود.

حسن پور خاطرنشان کرد: بنابراین بخشی از وظایف ما در صنف رسانه می‌گنجد و بخشی از وظایف ما یا بهتر بگم بخش عمده ای از وظایف ما در حوزه اطلاع رسانی است. همه ما و عزیزان رسانه تلاش می کنیم اطلاعات صحیح، دقیق و سریع به مردم ارائه کنیم تا مردم عزیز بتوانند برخی فعالیت های خود را منطبق بر اطلاعات هواشناسی تنظیم کنند.

وی ادامه داد: بخش مهمی از همکاران ما «مجری-کارشناس» صدا و سیما هستند، یعنی هم به قواعد کار رسانه و مجری گری آشنا هستند و در آن مهارت دارند و هم در حوزه تخصص و علم هواشناسی تبحر دارند.

این مسئول گفت: به طور کلی ۸۵ میلیون ایرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم مخاطب اطلاعات هواشناسی هستند که این اطلاعات می تواند به آنها کمک کند تا برنامه‌ریزی و فعالیت‌های بهتری داشته باشند.