شناسهٔ خبر: 141782 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بررسی مشکلات پایانه مرزی بازرگان در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور

ببینید| برگزاری نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی از بررسی مشکلات پایانه مرزی بازرگان و نقشه سایت موقت پایانه مرزی آستارا در ششمین جلسه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در ششمین نشست کارگروه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور که با ۴ دستور کار در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به بررسی چالش‌ها و مشکلات متعدد پایانه مرزی بازرگان در این جلسه گفت: عدم تحقق مصوبات جلسه ٢٥ شورا در خصوص انتقال فرایند گمرکی از درب خروج به محوطه تجاری از یک سو و برچیده نشدن داکت ضد عفونی دامپزشکی از محدوده صفر مرز کماکان گره‌های فرایندی این مرز را پابرجا نگه داشته و ضرورت دارد کلیه دستگاه ها به وظایف خود مطابق مصوبات شورا عمل کنند.

ترفع ادامه داد: ایجاد صف طولانی در پایانه باعث اتخاذ تصمیمی شده که به موجب آن همه کامیون‌ها باید با باک پر از مرز خارج شوند و این موضوع هزینه تجارت و ترانزیت با ناوگان ایرانی را به شدت افزایش داده و در مقابل کشورهای همسایه برای تقویت ناوگان ملی خود حمایت‌های یارانه‌ای به کامیون‌های حمل و نقل بین‌المللی ارائه می‌کنند.

وی افزود: مقرر شد این مسائل و چالش‌ها در جلسه‌ اصلی شورا که هفته آینده برگزار می‌شود با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی بررسی و تصمیمات فوری برای برون رفت از وضع فعلی اتخاذ شود. 

ترفع گفت: در ادامه نقشه سایت موقت پایانه مرزی جدید آستارا در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و به تایید کارگروه رسید تا بتوان ظرف چند ماه آینده عملیات مرزی را در این پایانه و از طریق پل جدید مرزی آستارا آغاز کرد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی در ششمین نشست خود، تصویب نامه هیات وزیران درباره رعایت ۳ روز قرنطینه بهداشتی دام‌های زنده را به بحث و نقد گذاشت و نظرات موافق و مخالف در این خصوص مطرح و مقرر شد سازمان دامپزشکی طرح استقرار خود و آخرین فناوری های مورد استفاده برای ضدعفونی و پایش دام زنده در دنیا را به نشست بعدی ارائه کند تا اعضا پس از بررسی در خصوص کیفیت و نحوه و محل استقرار دامپزشکی در پایانه های منتخب تصمیم گیری کنند.

ترفع خاطر نشان کرد: در پایان این جلسه مقرر شد هریک از دستگاه‌های مربوطه با توجه به ذکر دلایل و استدلال‌های مطرح شده، گزارش جامع خود را درباره موضوعات مورد بررسی، آماده کرده و در جلسه‌ اصلی شورا که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود، ارائه کنند تا تصمیمات نهایی در مورد آن‌ها اتخاذ شود.

گفتنی است ششمین نشست کارگروه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور به ریاست مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، روز دوشنبه ۲۳ مردادماه و با حضور اعضای اصلی برگزار شد.