شناسهٔ خبر: 141863 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

احتمال توفان گردوخاک در برخی استان‌ها تا اوایل هفته آینده

گرد و خاک سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و احتمال توفان گردوخاک در چهار استان کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی سامانه تداوم گرادیان فشاری که از روز گذشته در کرمان و خراسان رضوی فعال شده است، روز چهارشنبه شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی، شرق کرمان و نوار شرقی خراسان جنوبی را در بر می‌گیرد و موجب وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در نواحی مستعد می‌شود.

روز پنج‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی و نوار شرقی خراسان جنوبی وروز جمعه شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی و نوار شرقی خراسان جنوبی درگیر این سامانه می‌شوند.

شنبه هفته آینده نیز شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی و نیمه شرقی خراسان جنوبی با باد و گردوخاک همراه می‌شوند.

اثر مخاطره این سامانه در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک پیش‌بینی شده که موجب کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، تیرهای برق و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال نیز دراین شرایط جوی وجود دارد.

افراد سالمند و یا دارای بیماری‌ها تنفسی و قلبی باید از رفت وآمد های غیر ضروری اجتناب کنند.

پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و احتیاط در فعالیت‌های عمرانی نیز توصیه شده است.

احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی ازدیگر الزاماتی است که رعایت آن در این شرایط جوی ضروری است.