شناسهٔ خبر: 141891 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اختصاص ۱۵۱ هکتار زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن در استان گیلان

گیلان-حضور سرپرست راه وشهرسازی گیلان در گفتگوی خبری شبکه باران محمد رضا فلاحتگر سرپرست اداره کل راه وشهرسازی گیلان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران به ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در استان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(گیلان) محمد رضا فلاحتگر سرپرست راه وشهرسازی گیلان با اشاره به اجرای طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در استان گفت: هدف از راه‌اندازی این طرح، ساماندهی و شفاف‌سازی رابطه بین موجر، مستاجر و مشاور املاک است تا موجر و مستاجر قیمت کارشناسی ملک را بدانند و مشاور املاک نیر ملزم به رعایت آن است.
وی تصریح کرد: کشف بازه قیمت و نرخ اجاره بها علاوه بر کنترل بازار مسکن و مهار تورم مسکن مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به کمک به شهروندان در تعیین قیمت مناسب برای خرید یا اجاره ملک در منطقه مورد نظر، کمک به سازمان‌های مربوطه در تعیین سیاست‌های مناسب برای بازار املاک و مستغلات شهری، کمک به سرمایه‌گذاران در تعیین قیمت مناسب برای خرید یا ساخت ملک ،کمک به دولت در تعیین سیاست‌های مناسب برای توسعه راه و شهرسازی یاد کرد.
وی افزود: با توجه به مصوبات شورای عالی مسکن کشور و تاکیدات رئیس جمهور محترم مبنی بر ساماندهی بازار املاک و مستغلات، اقداماتی برای کنترل بازار اجاره بها مسکن انجام شده است.
وی گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل " کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات" با هدف مقابله قاطع و سریع با تخلفات و پیشگیری از تکرار تخلفات صنف بنگاه های مشاور املاک و تسریع در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم (مالیات بر خانه های خالی) نسبت به تشکیل کارگروه، تدوین و ابلاغ چک لیست نظارتی و تشکیل گشت های مشترک نظارت و کنترل در سطح استان با حضور نمایندگان و بازرسان ادارات راه و شهرسازی، صمت، اتاق اصناف، امور مالیاتی، تعزیرات، پلیس اماکن و اتحادیه املاک نسبت به ثبت تخلفات و ارزیابی و رتبه بندی مشاورین املاک اقدام می شود.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۴هزارو ۶۷۱ واحد معاملات ملکی دارای پروانه در استان فعالیت دارند، خاطر نشان کرد: با پیگیری‌ها و بازدیدهای به عمل آمده، تاکنون نزدیک به ۴ هزار و ۷۹۵ بازدید از سطح بنگاه‌ها و مشاوران املاک صورت گرفته که حدود ۷۶ مشاور املاک غیرمجاز پلمپ ، وبالغ بر ۵۸۳ پرونده تشکیل شد.
سرپرست راه وشهرسازی گیلان از دلایل پلمپ مشاورین املاک را رعایت نکردن تعرفه‌ اجاره بها و نداشتن پروانه کسب عنوان کرد.
فلاحتگر با اشاره به پرداخت ۸۸۴ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن توسط بانکهای عامل استان گفت : با توجه به آمار دریافتی از سامانه وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۴۵،۳۱۴ نفر حائز شرایط و ۲۶،۲۵۹ نفر نیز وام ودیعه به مبلغ ۸۸۴ میلیارد تومان توسط بانک های عامل استان پرداخت گردیده است.
وی افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت saman.mrud.ir، بخش تسهیلات ودیعه مسکن نسبت به بارگذاری اجاره نامه سال ۱۴۰۲ و مدارک هویتی خود اقدام نمایند.
سرپرست راه وشهرسازی گیلان در ادامه از شناسایی ۱۵۱ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن خبر داد وگفت: تاکنون شناسایی و تخصیص زمین به تعداد ۱۵،۴۸۴ واحد به میزان ۱۵۱ هکتار صورت گرفته وعملیات اجرایی ۹۰۰۰ واحد شروع گردیده که از مرحله تجهیز کارگاه، خاک برداری و پی کنی تا اتمام اسکلت و سقف و با پیشرفت فیزیکی ۱ الی ۴۶ درصد در حال انجام می باشد.
وی افزود : تاکنون۱۱۸،۹۷۸ نفر برای طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲۶،۳۱۶ نفر واجد شرایط می باشند و ۶،۹۱۳ نفر واریز وجه نموده اند و ۷،۲۴۲ نفر نیز تخصیص پروژه گردیده اند.
رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان گیلان در پایان در بحث جوانی جمعیت ،از ۲۷۰ واگذاری گروهی در شهرهای انزلی،لنگرود ورودسر خبر داد وگفت: واگذاری اراضی طبق دستورالعمل های وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد و اراضی به مساحت ۱.۵ هکتار در کیاشهر به منظور واگذاری تخصیص یافته است.