شناسهٔ خبر: 142063 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای:

فعال سازی شاخه شرق دریای خزر، توسعه منطقه اینچه برون را افزایش می‌دهد

گلستان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: فعال سازی شاخه شرق دریای خزر(کریدور شمال-جنوب)،مزیتی برای ایجاد ارزش افزوده و افزایش توسعه منطقه اینچه برون خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، جواد هدایتی در سفر به گرگان با حضور مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی طی نشست با دستگاههای فعال در مرز اینچه برون برای ساماندهی این مرز، گفت: در حال حاضربا تحریم های اعمال شده بر روسیه به دلیل موضوع اوکراین و تقلیل یافتن فعالیت های تجاری این کشور در غرب، حوزه شرق با توجه به محدودیت های خزر از جمله پسروی و فرسودگی ناوگان مزیتی خوبی برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی بویژه در حوزه مرزهای شرق کشور از جمله اینچه برون است.

وی با بیان اینکه در این چشم انداز باید مطالعه اساسی کل زیرساخت های حمل و نقل در منطقه اینچه برون دیده شود، ادامه داد: تداوم رشد ترددهای مرز اینچه برون مرتبط با زیرساخت ها، فرآیندها و دیپلماسی و هماهنگی با طرف مقابل است که نشست با شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی، این سه ارکان را تکمیل می کند.

هدایتی، اجرای طرح جامع اینچه برون را در دو فاز قابل پیشروی دانست و گفت: کلیات مطالعات فاز یک آن در سال ۹۴ به تصویب رسیده اما هم اینک متوقف شده و نیازمند بازنگری است و تا بازنگری و تصویب مجدد آن می توان اقدامات بازسازی و نوسازی آن را در کوتاه مدت در دستور کار قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: دسترسی به حوزه آسیای میانه و روسیه و چین نیاز به عبور از ترکمنستان دارد که این دسترسی به پیگیری های تمام سطوح ملی و استانی نیازمند است که بخشی از این پیگیری ها به نتیجه رسیده و نباید رها شود.