شناسهٔ خبر: 142065 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آغاز عملیات اجرایی احداث تونل الماس در جاده خلخال - اسالم

با هدف حذف گردنه برفگیر و ایمنی تردد مسیر ، یکی از مطالبات اساسی مردم شهرستان خلخال تحقق یافت ؛
آغاز عملیات اجرایی احداث تونل الماس در جاده خلخال - اسالم با هدف حذف گردنه برفگیر و ایمنی تردد مسیر عملیات اجرایی احداث تونل الماس در جاده خلخال - اسالم آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اردبیل، با حضور معاون ساخت توسعه راه های شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی، امام جمعه شهرستان خلخال، استاندار اردبیل، نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر، فرماندار شهرستان خلخال، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل و سایر مسئولین استانی و شهرستانی صبح امروز عملیات اجرایی احداث تونل خلخال و اسالم با هدف حذف گردنه برفگیر آغاز شد.

محمد رضا کدخدازاده معاون ساخت توسعه راه های شرکت ساخت وزارت راه وشهرسازی در این آئین به اهداف و مزایای طرح اجرای تونل خلخال به اسالم اشاره کرد و گفت: تسهیل در تردد، ارتقاء سطح ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای منطقه، کاهش میزان مصرف سوخت وسایط نقلیه، کاهش مسافت به تبع آن زمان سفر، افزایش ظرفیت ترافیکی مسیر، افزایش سرعت طرح، ملاحضات امنیتی و پدافند غیرعامل و رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز را می توان از اهداف و مزایای اجرای این طرح برشمرد.

کدخدازاده افزود: ۹ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال مبلغ قرارداد پیمانکار با مدت ۴۸ ماه قرارداد اجرای این پروژه است که دو دستگاه تونل در مسیر احداث خواهد شد.

وی گفت: بدلیل محدوده سخت کوهستانی گردنه الماس با شرایط خاص جوی و بارش های سنگین برف به ویژه کولاک شدید و مه گرفتگی و به لحاظ قرار گرفتن گردنه سخت در این مسیر، احداث این تونل برای حذف این گردنه ضروری بود.

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح گفت: مطالعات تونل حذف گردنه الماس توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور انجام و با مشخص شدن پیمانکار با تجهیز کارگاه، عملیات اجرایی آن نیز امروز با حضور مسئولین کشوری و استانی آغاز شد.

حیدری ادامه داد: تونل با واریانت ۴هزار و۱۰۰متر که ۲هزار و۶۸ متر احداث تونل و ۲هزار و ۳۲متر احداثی مسیر است در حدود ۷ کیلومتر از طول گردنه کم شده و منطقه برفگیر این مسیر نیز حذف می شود.

تونل الماس در جاده خلخال - اسالم یکی از مطالبات مهم و چند ساله مردم جنوب استان اردبیل است که اواخر زمستان سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌یافته، مجوز ماده ۲۳ پروژه احداث این تونل پس از سال‌ها انتظار اخذ و مردم نیز امیدوار به شروع عملیات اجرایی آن در دولت سیزدهم بودند.