شناسهٔ خبر: 142228 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فعالیت گسل مشاء مسبب زلزله با بزرگی ۳.۹ در دماوند

دماوند رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه فعالیت گسل مشاء سبب وقوع زلزله با بزرگی ۳.۹ در منطقه دماوند شده از ثبت یک پس‌لرزه با بزرگی ۲.۵ خبر داد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله ۳.۹ امروز ۲۸ مرداد را که در ساعت ۱۳ و ۴۸ دقیقه در ۱۰ کیلومتری شمال غرب دماوند به وقوع پیوست تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله امروز دماوند از رودهن حدود ۱۰ کیلومتر و از آبعلی تهران حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد و محدوده جمعیتی نسبتا بالایی در آن منطقه ساکن هستند.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه موقعیت رومرکز این زلزله در امتداد دره مشاء و درست در محل تلاقی گسل مشاء قرار دارد، توضیح داد: احتمال می‌رود که گسل مسبب زلزله دماوند، گسل فعال مشاء باشد که سابقه لرزه‌خیزی بالایی در منطقه دارد.

هشدار نسبت به ویلاسازی در منطقه لرزه‌خیز دماوند

وی با اعلام اینکه یک پس‌لرزه به بزرگی ۲.۵ بعد از این زلزله در دماوند ثبت شد، نسبت به ساخت و سازهای خانه‌های ویلایی و جلوگیری از تداوم ساخت آنها هشدار داد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی میزان خسارات احتمالی این زمین لرزه را در دماوند ناچیز عنوان کرد و گفت: در مسیر گسل مشاء و در منطقه دماوند در محدوده وقوع این زمین لرزه، مسابقه ای برای ویلاسازی گسترده در جریان است که با توجه به عبور گسل مشاء و فعالیت این گسل از چنین مستحدثاتی انتظار می‌رود تا تجدیدنظری در بارگذاری‌ها و ساخت و سازهای این منطقه مدنظر باشد.