شناسهٔ خبر: 14256 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

جزییات پرداخت تسهیلات به واحدهای تخریب شده ایلام/ اعطای وام ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیونی احداث و تعمیر/ برنامه‌ریزی برای احداث ۶۰۰ واحد شهری و ۳۰۰ واحد روستایی در ایلام

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام میزان دقیق خسارت‌های وارد شده بعد از سیل ایلام از لزوم احداث ۶۰۰ واحد شهری و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی خبر داد و گفت: وام‌های ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون تومانی احداث خانه‌های شهری، روستایی و تعمیرات به خسارت دیدگان سیل استان ایلام تعلق خواهد گرفت.

عزیزالله مهدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای کمک به خسارت‌دیدگان سیل اخیر استان‌های ایلام و لرستان ضمن اشاره به اقدامات این بنیاد در حوادث غیرمترقبه گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوادث غیرمترقبه همچون سیل، زلزله، طوفان و سایر بلایای طبیعی مسئول بازسازی اماکن مسکونی و تجاری است. همچنین ساخت و بازسازی اماکن عمومی همچون مساجد، مدارس و امثالهم نیز بعضا توسط بنیاد انجام می‌شود. در رخدادهای طبیعی همچون سیلی که در استان‌های ایلام و کردستان رخ داد و خسارات زیادی را هم به بارآورد معمولا نیروهای استانی نیز در امدادرسانی با بنیاد همکاری خوبی داشته و دارند. به دلیل آنکه بنیاد امکانات مناسبی نظیر ماشین آلات را در اختیار دارد بازسازی‌های نهایی را برعهده گرفت و عملیات پاکسازی و آواربرداری را انجام داد. همچنین در کنار این اقدامات ارزیابی خسارت نیز همزمان شروع شد که همکاران در منطقه بسیج شدند و شروع به کارشناسی واحدهای خسارت دیده کردند.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در استان ایلام بدین جهت که حجم خسارت‌ها زیاد و تعداد واحدهای آسیب دیده فراوان بود از مسئولان استان کردستان نیز کمک گرفتیم. کارشناسی واحد به واحد و برآورد خسارات واقعی توسط تعدادی از نیروهای کارشناس استان کردستان در حال انجام است. پس از انجام کارهای کارشناسی به خسارت دیدگان اعلام می‌شود که برای تشکیل پرونده اقدامات لازم را انجام دهند و فرم‌های مربوطه را پر کنند تا مرحله پرداخت وام به آنها انجام گیرد.

خسارت به ۱۵ هزار واحد مسکونی در سیل ایلام

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد در استان ایلام نزدیک به ۱۵ هزار واحد مسکونی خسارات جزیی تا کلی دیده‌اند. همچنین برخی از خانه‌ها نیز در این استان به دلیل فرسودگی ویران و تخریب شدند. بنیاد مسکن با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مدیریت بحران کشور ۱۷ آبان ماه گزارش نهایی خسارات را در جلسه هیئن وزیران اعلام کرد که به تصویب رسید. اقدامی که بنیاد در حال حاضر انجام می‌دهد کارشناسی میزان دقیق خسارات واحدها، تشکیل پرونده و در نهایت اعطای کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات است.

مهدیان گفت: تعدادی از خانه‌هایی که در سیل اخیر استان ایلام آسیب دیدند در حریم رودخانه‌ها یا بعضا در بستر رودخانه‌ها بودند که برای آن‌ها نیز با کمک شهرداری برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا شهرداری خانه‌هایی را که در حریم یا بستر قرار گرفته‌اند مشخص کند که در نهایت باید این واحدهای مسکونی جابه جا شوند و در مکان قبلی سکونت یعنی در حریم رودخانه به آنها تسهیلات تعلق نخواهد گرفت. به دنبال آن هستیم تا با کمک وزارت راه و شهرسازی زمین تامین کنیم و این افراد را جابه جا کنیم تا دیگر در بستر رودخانه یا در حریم رودخانه‌ها نباشند تا در صورت وقوع حوادثی نظیر حادثه اخیر باردیگر با مشکل مواجه نشوند.

تخصیص ۶ و ۲ میلیون تومان وام بلاعوض به خانه‌های تخریبی و تعمیری ایلام

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: برای بازسازی هر چه سریعتر واحدهای آسیب‌دیده برای کسانی که خانه‌هایشان خارج از حریم و بستر روخانه‌ها باشد پرونده تشکیل می‌دهیم و بعد از ابلاغ تسهیلات، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات در اختیار خسارت‌دیدگان قرار خواهد گرفت. تسهیلات نیز اینگونه پیش‌بینی شده است: برای واحدهای «احداثی شهرها» ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت با  کارمزد ۵ درصد و همچنین ۶ میلیون تومان وام بلاعوض، برای واحدهای «تعمیری» حداکثر تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات و دو میلیون تومان نیز کمک بلاعوض داده خواهد شد. در مناطق «روستایی» وام ۲۰ میلیون تومان برای واحدهای احداثی با وام بلاعوض پنج میلیون تومان پیش بینی شده است. در مورد تعمیرات روستایی نیز مانند تعمیرات شهری تسهیلات و کمک‌ها مانند تعمیرات واحدهای شهری پیش‌بینی شده است. همچنین به واحدهای تجاری نیز مانند واحدهای تعمیری تسهیلات تعلق خواهد گرفت.

مهدیان افزود: در بخش معیشتی نیز کمک‌های بلاعوض و تسهیلاتی پیش‌بینی شده است. بدین‌معنا که خانوارهایی که در حادثه سیل اخیر لوازم زندگی‌شان از بین رفت تسهیلاتی به غیر از تسهیلات مسکن که عنوان شد دریافت خواهند کرد.

وی درباره آمار خانه‌های تخریبی و خسارت دیده گفت: بر اساس کارشناسی‌هایی که توسط بنیاد مسکن صورت گرفته است لزوم احداث ۶۰۰ واحد شهری که جابه‌جایی در حریم رودخانه‌ها نیز شامل آن می‌شود و احداث ۳۰۰ واحد روستایی توسط کارشناسان تایید شده است. همچنین ۱۲ هزار و ۸۸۷ واحد تعمیری در استان ایلام شناسایی شده‌اند.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دباره زمان اجرایی‌شدن اعطای تسهیلات به خسارت‌دیدگان گفت: با تصویب دولت، تضمین‌نامه‌های تسهیلات از سوی بانک مرکزی ابلاغ و بانک‌های عامل اعلام می‌شود و پس از آن نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور کارهای اجرایی آن را در استان‌های مختلف پیگیری می‌کند. معمولا اینکارها طی زمانی ۱۵ روزه با کمک بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می‌شود. همچنین در مورد زمان تخصیص وام بلاعوض نیز چون اعتبار دولتی است هزینه‌ای به بنیاد تعلق می‌گیرد و ما به استان تخصیص می‌دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: خسارت دیدگان باید در ابتدا تشکیل پرونده بدهند و تکلیف میزان خسارت خود را معین کنند زیرا در صورتیکه تشکیل پرونده ندهند و میزان خسارت کارشناسی نشده باشد امکان دریافت کمک هزینه را نخواهند یافت. بنیاد در حد توان خود به خسارت دیدگان کمک خواهد کرد تا اعتبارات برسد. /

نظر شما