شناسهٔ خبر: 142601 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای مسافران ریلی اربعین تشریح شد؛

پیش‌بینی قطارهای فوق‌العاده به مقاصد خرمشهر، کرمانشاه و شلمچه

قطار اربعین وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل سفرهای اربعین در حوزه ریلی امکان سیر مستقیم قطار از خرمشهر به شلمچه را فراهم کرده و قطارهای فوق‌العاده به مقاصد خرمشهر، کرمانشاه و شلمچه از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی در جهت همیاری در برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم اربعین حسینی و تردد روان‌تر و ایمن‌تر عزادارن اباعبدالله الحسین در این ایام،‌ امسال ضمن بهبود ناوگان حمل‌ونقل از جمله حمل‌ونقل ریلی، ایده‌ها و روش‌های تازه‌ای برای تهسیل تردد زائران در پیش گرفته است.

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای نیل به این هدف امکان سیر مستقیم قطار از خرمشهر به شلمچه را برای زائران اربعین فراهم کرده و قطارهای فوق‌العاده به مقاصد خرمشهر، کرمانشاه و شلمچه پیش‌بینی کرده است.

علاوه بر این، یک دستگاه ریل باس به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در مسیر خرمشهر-شلمچه در نظر گرفته شده که ظرفیت آن در این مسیر برای سال جاری به ۲ برابر افزایش یافته است.

سید میعاد صالحی مدیر عامل راه‌آهن در این خصوص گفته بود که در سال گذشته مسیر مستقیم ریلی خرمشهر به شلمچه وجود نداشت و امسال با تمهیدات در نظر گرفته شده و مصوبه قرارگاه اربعین، سوزن بندی و ریل‌گذاری خط جدید از مسیر خرمشهر به شلمچه به طول ۵ کیلومتر انجام شد تا در این مسیر ریل باس به صورت ۲۴ ساعته و رایگان از خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه حرکت کند.

به گفته صالحی با سوزن بندی انجام شده در ایستگاه راه‌آهن خرمشهر، فاصله تردد ریل‌باس‌ها بین ایستگاه خرمشهر و ایستگاه شلمچه از حدود ۴۵ دقیقه به ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کاهش یافته است.

اصلاح و بازسازی خطوط ایستگاه راه آهن خرمشهر و بازسازی، بهسازی و ایجاد خطوط منتهی به پایانه مرزی شلمچه از دیگر اقداماتی است که به منظور آسان‌تر شدن سفرها برای مسافران ریلی اربعین انجام شده است.

تکمیل و تجهیز ایستگاه‌های راه‌آهن در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی اهواز، خرمشهر، کرمانشاه و شلمچه

ایستگاه‌های راه‌آهن در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی (اهواز، خرمشهر، کرمانشاه و شلمچه) نیز برای امسال تکمیل و تجهیز شده و با شرایط بهتر پذیرای مسافران است.

شرکت راه‌آهن برنامه قطارهای مسافری و فوق‌العاده اربعین سال ۱۴۰۲ از تاریخ ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور را تهیه و اعلام کرده و به منظور نظارت ویژه و مستمر بر قطارهای مسافری فوق‌العاده اربعین برنامه‌ریزی کرده است.

از سوی دیگر تا کنون ۱۲۰ کانتینر هیات‌های عزاداری از ایستگاه بندر امام خمینی(ره) به ایستگاه شلمچه به صورت رایگان حمل شده است.

اقدامات انجام شده و در حال انجام جهت آماده سازی ایستگاه‌های مسافری در اربعین ۱۴۰۲

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به منظور آماده سازی ایستگاه‌های مسافری در اربعین ۱۴۰۲، با اعتبار ۷۲۵ هزار میلیون ریال اقداماتی انجام داده یا در دست انجام دارد.

از جمله این اقدامات تجهیز ایستگاه اهواز به دو دستگاه آسانسور و دو دستگاه پله برقی با اعتباری بالغ بر ۷۰ هزار میلیون ریال است.

تجهیز و نصب ۲ دستگاه پکیج روبامی جهت سرمایش ایستگاه اهواز نیز با اعتبار ۴۰ هزار میلیون ریال انجام شده است.

توسعه سالن ایستگاه اهواز، سنگ فرش سکوی ورودی ایستگاه و سکوی یک مسافری اهواز و آببندی و نازک کاری زیرگذر اهواز از دیگر اقدامات انجام شده برای سفرهای اربعین است.

احداث سکو ۲ و تکمیل سکو ۱ و تجهیز ایستگاه شلمچه به سایبان سکو و مه پاش

شرکت راه‌آهن در ادامه به احداث سکو ۲ و تکمیل سکو ۱ و تجهیز ایستگاه شلمچه به سایبان سکو و مه پاش اقدام شده،‌ همچنین ۱۰ هزار میلیون ریال برای تابلوها و نشانه‌های ایستگاه اهواز و خرمشهر و ۱۵ هزار میلیون ریال برای خط آبگیری در خرمشهر صرف شده است.

تکمیل روشنایی ایستگاه شلمچه با نصب و راه‌اندازی سه دستگاه برج تلسکوپی و اجرای روشنایی سکو، تامین کانکس‌های نمازخانه و سرویس بهداشتی در ایستگاه شلمچه، تطویل سکو دوم (گمرک) ایستگاه راه‌آهن شلمچه و احداث سکوی دوم ایستگاه راه‌آهن خرمشهر از دیگر اقدامات انجام شده به منظور مناسب سازی ایستگاه‌های مسافری در اربعین ۱۴۰۲ است.

مناسب سازی ایستگاه‌ها جهت افراد توان‌خواه

آماده سازی سالن‌های انتظار، بهسازی سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها، بهسازی سکوهای مسافری زیرگذرها، مناسب سازی ایستگاه‌ها جهت افراد توان‌خواه، تکمیل روشنایی و دیوار حریم سکو ایستگاه خرمشهر، احداث سایبان با مه‌پاش و نرده‌کشی سکو ۲ ایستگاه شلمچه و احداث کریدور ارتباط سکو ۲ (گمرک) شلمچه به سالن ترانزیت نیز مجموعا با اعتبار ۳۶۰ هزار میلیون ریال در حال انجام بوده و یا تکمیل شده است.