شناسهٔ خبر: 14264 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در چهارمین كنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای مطرح کرد:

مرگ سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در جهان بر اثر تصادفات رانندگی/ سهم ۱.۴ درصدی ایران از آمار تلفات رانندگی/ راه‌اندازی كمپین چهارراه ایمن به ارتقای فرهنگ رانندگی كمك كند

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از مرگ سالانه یك میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در جهان بر اثر تصادفات رانندگی خبر داد و گفت: سهم كشور ما از این تعداد ۱.۴ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای٬ چهارمین كنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای روز سه‌شنبه ۱۹ آبان با هدف بررسی چالش‌های موجود در زمینه حوادث رانندگی در كشور و اطلاع‌رسانی به منظور كاهش خسارت‌های جانی و مالی ناشی از حوادث رانندگی، با قرائت متن پیام دكتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، اساتید دانشگاه و دانشجویان، فعالان بخش، دست‌اندركاران حمل‌ونقل جاده‌ای در محل دانشكده فنی دانشگاه تهران آغاز به كار كرد.

داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در این كنفرانس با اشاره به این كه جمعیت ایران اندكی بیش از یك درصد جمعیت جهان محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است كه طبق آمار سهم ما از خودرو موجود در جهان حدود ۱.۶ درصد است كه بیش از سهم جمعیت ما به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین طبق آمار، سالانه یك میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جهان جان خود را از دست می‌دهند كه سهم كشور ما از این آمار حدود ۱.۴ است، اما میزان مصدومان سالانه ۵۰ میلیون در جهان نفر اعلام شده است كه خوشبختانه سهم كشور ما كمتر از دنیاست.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ به استناد آمار سال ۲۰۱۱ كشورهای جهان اظهار كرد: در این دسته‌بندی كشور ما در ردیف واقعی خود قرار داده نشده و با توجه به آمار ارائه شده از سوی پزشكی قانونی كه از دقت بالایی برخوردار است، ضریب كشور ما در این آمار ۱.۴۲ درصد است.

كشاورزیان با بیان این كه سهم ما در تصادفات جاده‌ای بیشتر از سهم ما از جمعیت جهان است، گفت: كشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سهم به مراتب كمتری دارند و هدفگذاری آن‌ها كاهش تلفات رانندگی و به صفر رساندن آن است.

وی با اشاره به اینكه در چهار سال اول برنامه پنجم توسعه، تصادفات رانندگی سالانه ۷ درصد كاهش یافته است، گفت: این در حالی است كه امسال تا پایان شهریور تصادفات رانندگی ۳.۴ كاهش داشته است كه كمتر از ۷ درصد چهار سال گذشته به حساب می‌آید، البته بیشترین كاهش مربوط به سال ۹۰ است كه به دلیل افزایش میزان جرایم راهنمایی و رانندگی، میزان تصادفات رانندگی حدود ۱۵ درصد كاهش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از سخنان خود، یكی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی را رفتار پرخطر رانندگان ذكر كرد و افزود: در حمل‌ونقل درون‌شهری رفتار پرخطر رانندگان به دلیل بار ترافیكی زیاد است، این در حالی است كه در برون‌شهری نیز با وجود ترافیك كمتر، كماكان شاهد رفتار پرخطر رانندگان با عدم رعایت سرعت مطمئنه، سبقت غیرمجاز و یا استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی هستیم.

وی همچنین كیفیت خودروهای مورد استفاده را عاملی مؤثر در میزان تصادفات بیان كرد و ادامه داد: تجهیزات ایمنی در راه‌ها نیز از عوامل دیگر است كه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درصدد است با بخشنده كردن راه، شرایطی فراهم شود كه یك خطای كوچك انسانی مجازات سنگینی به همراه نداشته باشد. هرچند در حال حاضر هزینه‌های راهداری و راهسازی بسیار سنگین شده است و اعتبارات دولتی تكافوی راهداری مناسب را نمی‌دهد و كمبود بودجه می‌تواند در این مهم تأثیرگذار باشد.

كشاورزیان اولویت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را به رغم محدودیت اعتباری، ارتقای ایمنی به عنوان امری واجب ذكر كرد و گفت: سهم اندك راه در تصادفات را می‌توان با انجام اقداماتی همچون خط‌كشی، نصب علایم و حفاظ و گاردریل و اقداماتی از این دست به حداقل ممكن رساند.

وی همچنین از نصب ۱۸۸۰ سامانه ثبت تخلف عبور و مرور دیگر در راه‌های شریانی خبر داد و افزود: مقرر است ظرف سه سال، این سامانه‌ها به فاصله ۲۰ كیلومتر نصب شوند كه قادر خواهند بود سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین را ثبت كنند.

وی ضعف اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در تصادفات و تلفات رانندگی مؤثر ارزیابی كرد و گفت: وقتی میزان جرایم رانندگی بازدارندگی لازم را نداشته باشد، سایر اقدامات ایمنی نیز تأثیرگذاری لازم را نداشته و پلیس نیز به لحاظ قانونی پشتوانه لازم را نخواهد داشت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نقش پررنگ دانشگاه به لحاظ علمی و فرهنگی در علل میزان تصادفات رانندگی اظهار كرد: راه‌اندازی كمپین چهارراه ایمن و ورود گروه‌ها هنری و ورزشی به این عرصه می‌تواند به ارتقای فرهنگی رانندگی در كشور كمك كند و امیدواریم با كمك اساتید و كارشناسان بتوانیم درجهت ارتقای ایمنی و كاهش تصادفات رانندگی اقدامات مؤثری انجام دهیم.

براساس این گزارش، دكتر محمد شكرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این كنفرانس، پیام دكتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را در خصوص این كنفرانس قرائت كرد.

 در ابتدای این کنفرانس نیز دکتر کامبیز بهنیا دبیر چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای با تأکید بر اهمیت و جایگاه این کنفرانس گفت: کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای که تلفیقی از مباحث علمی و اجرایی است، هر سه سال یک بار برگزار می‌شود و امیدواریم نتایج علمی این کنفرانس در جهت کاهش حوادث رانندگی مؤثر واقع شود.

محمد کمره‌ای رئیس کنفرانس و رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران نیز با بیان این كه موضوع  کنفرانس حوادث رانندگی بحثی اجتماعی و عمومی است که به همه شاخه‌ها مرتبط می‌شود، گفت: در شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بخشی از مسائل حوادث رانندگی به مسائل فرهنگی ارتباط پیدا می‌کرد و بخش عمده‌ای به مسائل حقوقی و اجتماعی برمی‌گشت و رویکردی که در جامعه در حال شکل گرفتن است همگرایی نهادهای دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی است، كه امیدواریم این کنفرانس فرصتی باشد تا مسائل دانشگاهی در کنار تجارب و تخصص بخش اجرایی به نتایج مثبتی منجر شود.

افزایش چهار برابری خسارات در مقایسه با رشد دو برابری حق بیمه

بر پایه این گزارش، علی‌اکبر اولیا دبیرکل سندیکای بیمه‌گران نیز در این كنفرانس با اشاره به این كه به‌رغم کاهش حوادث جاده‌ای، میزان خسارات بسیار افزایش یافته است، گفت: با توجه به وقوع ۱۹۲ هزار تصادف در سال ۹۳، متوسط خسارت برای هر تصادف از یک و نیم میلیون تومان در سال ۸۸ به شش میلیون تومان در سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است، به طوری كه حق بیمه در این زمان دو برابر افزایش، اما خسارات چهار برابر افزایش یافته است.

وی افزایش دیه و قیمت‌گذاری آن از سوی دولت را یکی از مشکلات بیمه شخص ثالث برشمرد و گفت: صنعت بیمه در سال ۹۲ از محل بیمه شخص ثالث زیانی بیش از هزار میلیارد تومان متحمل شده است.

لزوم توجه ویژه به حقوق شهروندی و حق زندگی افراد

احمد مسجدجامعی عضو شورای  اسلامی شهر تهران نیز در این كنفرانس، با اشاره به این كه کنفراس حوادث رانندگی و جاده‌ای فرصت دوباره‌ای است تا به مسائل رانندگی و جاده‌ای از دیدی اجتماعی نگریسته شود، گفت: باید به حقوق شهروندی و حق زندگی افراد توجه ویژه‌ای نشان داده شود، زیرا با تغییر نگرش و ورود در حوزه افکار عمومی شاهد کاهش حوادث رانندگی طی سال‌های اخیر هستیم.

وی افزود: متأسفانه در کشور ما به مشارکت مردم در سیاست‌های توسعه توجه كافی نمی‌شود و همین عامل سبب شده است تا مسائل ویژه از جمله موضوع حوادث رانندگی سیاسی شود./

نظر شما