شناسهٔ خبر: 142758 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در سفر به زنجان:

شتاب‌دهی به پروژه‌های نهضت ملی مسکن با سیاست‌های تلفیقی دولت

وزیر زنجان وزیر راه و شهرسازی طی سفر به استان زنجان ضمن افتتاح برخی پروژه‌ها در حوزه مسکن از سیاست های تلفیقی دولت اعم از مجموعه‌های مجتمع‌سازی، واحدهای وبلایی تک طبقه، نوسازی بافت فرسوده، طرح جوانی جمعیت و اعطای تسهیلات متعدد در این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان زنجان و بازدید از پروژه‌های اصلی این استان گفت: به فضل خدا 
رشد خوبی را در نهضت ملی مسکن شاهد هستیم که مجموع پروژه‌های افتتاح شده، حدود ۳ هزار و ۷۰۰ باب منزل مسکونی اعم از  پروژه های نهضت ملی، منازل خودمالکی، روستایی و بافت فرسوده است که در هفته دولت تقدیم هموطنان عزیز زنجانی خواهد شد.

بذرپاش افزود: با توجه به محدودیت منابع و موانع موجود، پروژه ها با سرعت خوبی در حال اجراست و ۵۰ درصد آن‌ها پیش رفته است.

تخصیص ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان

وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ هکتار زمین نیز تخصیص داده شده است که اصلی ترین متقاضیان آن در شهر زنجان هستند و موضوع زمین در این استان مرتفع شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز ۷۰۰ واحد در شرق و غرب شهر زنجان توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسید.

همچنین برخی از واحدهای سال گذشته تحویل داده شد که حدود دو ماه از سکونت ساکنان نیز می گذرد.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد: واحدهای باقی مانده تا آخر سال و مابقی واحدهای هدف گذاری شده ظرف ۶ ماهه ابتدایی سال آینده تقدیم مردم عزیز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست های تلفیقی دولت و وزارت راه و شهرسازی افزود: مجموعه های مجتمع سازی از سیاست های دولت است که از این به بعد سرعت می گیرد. بخش دیگر منازل تک واحدی و ویلایی در استان‌هایی است که ظرفیت داشته باشد و این موضوع شتاب گرفته است.

اجرای طرح جوانی جمعیت به مدت دو هفته

بذرپاش خاطر نشان کرد: محور دیگر طرح جوانی جمعیت است که از ابتدای ماه ربیع الاول در همه استان ها به مدت دو هفته انجام می شود و در نهایت محور بعدی حوزه بافت فرسوده و ناکارآمد است که چون خدمات روبنایی و زیربنایی حداقلی در آن وجود دارد و هویت شهر برقرار است، افراد سریع تر می‌توانند ساکن شوند.

وی افزود: مجموع این سیاست ها اقدامات مربوط به نهضت ملی مسکن را تسریع می کند تا به فضل خدا «نهضت مردم» محقق شود.

رشد ۴۰ درصدی نوسازی بافت فرسوده در سراسر کشور

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بافت فرسوده تشریح کرد: پرداختن به این محور امنیت و سلامت ساکنان بافت فرسوده را تامین می‌کند که در این راستا با مکانیزم های تشویقی و بسته ۱۹ بندی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، رشد ۴۰ درصدی آن را در سراسر کشور شاهدیم.

۱۶۰ هزار خانه روستایی در سراسر کشور در حال ساخت است

بذرپاش گفت: محور بعدی موضوع خانه های روستایی است که ۱۶۰ هزار خانه روستایی در سراسر کشور در حال ساخت است و در این راستا امسال یک کار جدید هم در روستاها صورت می گیرد که واگذاری زمین است. امسال ۵۰۰هزار قطعه با همکاری بنیاد مسکن جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود که کار بزرگی است و سرعت ساخت و ساز در روستاها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان این‌که این تصمیم در دولت اتخاذ شده است ادامه داد: همه این سیاست ها توامان سبب می شود مسکن مردم محقق شود، البته دولت باید با واگذاری زمین و تسهیلات و... همه زمینه ها را فراهم کند که در نهایت شرایط مساعدی فراهم شود که خود مردم مسکن بسازند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ همه شاخص های ما در نهضت ملی مسکن اعم از تامین زمین، واگذاری زمین و ارائه تسهیلات و...درحال رشد است که به فضل الهی در سال ۱۴۰۳ کامل‌تر می شود.

افزایش مبلغ وام بانکی مسکن/ کاهش سود بانکی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد

بذرپاش در مورد تسهیلات بانکی این حوزه گفت: از ابتدای سال تا کنون در حوزه بانکی چند اتفاق رو به جلو محقق شد، برای مثال مبلغ وام از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت که وام روستایی نیز باید افزایش یابد.

کاهش سود بانکی به روش‌های پلکانی

وی در خاتمه با اشاره به کاهش سود بانکی که مورد تأیید رئیس جمهور نیز بود، اعلام کرد: در بخش دیگر  نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که با روش های پلکانی بازهم کاهش خواهد یافت.