شناسهٔ خبر: 142874 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خطای انسانی، علت اصلی ۹۳ درصد تصادفات چهارمحال و بختیاری

نشست خبری مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: طبق آخرین گزارش‌های پلیس بیش از ۹۳ درصد تصادفات به خصوص تصادفات منجر به فوت به علت خطای انسانی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال وبختیاری) روح‌الله غلامی مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه افزایش تصادفات جاده‌ای در کشور و استان نگران‌کننده است، گفت: سه مقوله اصلی یعنی وسیله نقلیه، جاده و انسان در بروز تصادفات نقش دارند و طبق آخرین گزارش‌های پلیس بیش از ۹۳ درصد تصادفات به خصوص تصادفات منجر به فوت به علت خطای انسانی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بوده است. 

مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: هدف اصلی اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارتقای ایمنی جاده‌هاست که مطمئناً برنامه‌های خوب و مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. 

غلامی در ادامه در خصوص عملکرد راهداری در ارتقای ایمنی جاده‌ها، بیان داشت: در کمیسیون ایمنی راه‌ها و شورای ترافیک استان مصوبات خوبی داشتیم و دغدغه‌های خوبی هم ایجاد شد که منجر به افزایش مطلوب اعتبارات شده است. 

وی ادامه داد: روکش آسفالت راه‌های اصلی در سال ۱۴۰۰، ۳۴ کیلومتر در سطح استان انجام شد که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ کیلومتر افزایش و رشد ۱۱۵ درصدی داشت. 

غلامی افزود: در زمینه لکه‌گیری و روکش آسفالت حفاظتی نیز از ۶۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ به ۶۸ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ رسیدیم و این رقم از ابتدای سال جاری تا کنون به ۱۴۸.۵ کیلومتر در سطح راه‌های استان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: امسال در حوزه تعمیرات ابنیه فنی، حذف نقاط حادثه‌خیز، خط‌کشی محورها، نصب حفاظ‌های بتنی و فلزی در سطح راه‌ها، نصب علایم، تجهیزات، خرید ماشین‌آلات و ... نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

غلامی با اشاره به اینکه فرسودگی ماشین‌آلات آزاردهنده است و در برخی شهرستان‌ها در زمان بحران‌ ما را دچار مشکل کرده، گفت: در ۱۲ ماه گذشته، سه دستگاه گریدر، سه دستگاه لودر، ۶ دستگاه شن و نمک‌پاش مکانیزه و یک دستگاه فلاسک لکه‌گیر و در مجموع، ۱۳ دستگاه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به ناوگان ماشین‌آلات راهداری استان افزوده شده که این اعداد کم‌نظیر هستند.

مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بیان داشت: در حال حاضر نیز خرید ۶ دستگاه شامل ۳ دستگاه گریدر و ۳ دستگاه لودر در مرحله مناقصه هستند که با این تجهیزات جدید جانی دوباره به ناوگان استان بخشیده شده است.

انجام اقداماتی در خصوص همکاری با آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه این نهاد اقداماتی را نیز در همکاری با آموزش و پرورش داشته است، اظهار کرد: در این راستا، آسفالت محوطه برخی مدارس و نیز نصب سرعت‌کاه‌ها و تابلوهای کاهش سرعت در مدارس حاشیه راه‌ها انجام شده است که آمار و اطلاعات دقیق آن موجود است.

غلامی افزود: همچنین در سال گذشته ۴۰۰ متر مربع رنگ‌آمیزی سرعت‌کاه‌های مدارس حاشیه راه‌ها انجام و در مقابل ۶ مدرسه نیز تابلوهای سرعت نصب شدند.

آموزش مباحث ترافیکی به ۱۰ هزار دانش‌آموز

وی در پایان ادامه داد: در حوزه آموزشی و نرم‌افزاری، حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در مدارس در حوزه مباحث ترافیکی، عبور و مرور و تردد در جاده‌ها تحت آموزش قرارگرفتند؛ همچنین سال گذشته اقلامی نظیر یک‌هزار کیف و ۲ هزار جلد دفتر با محتوای ترافیکی به صورت رایگان در بین دانش‌آموزان توزیع شد.