شناسهٔ خبر: 142952 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

بهره‌برداری آزمایشی از نخستین رادار هواشناسی «دوال پلاریزیشن» کشور

ع مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: پس از گذشت چندین سال از نصب آخرین رادار هواشناسی در کشور، اولین رادار دوال پلاریزیشن پیشرفته در لرستان به صورت آزمایشی بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز مرادپور مدیرکل هواشناسی لرستان در حاشیه کارگاه آموزشی رادار هواشناسی اظهار کرد: به یاری پروردگار متعال، مساعدت و پیگیری های سازمان هواشناسی کشور و همکاری مدیران استان لرستان، علی رغم مشکلات متعدد در تامین و راه اندازی این تجهیزات، رادار با پلاریزاسیون دوگانه پیشرفته در ارتفاع ۲۴۰۰ متری کوه «فرهکش» خرم آباد به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای عملیاتی شدن این پروژه بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است که اکنون به صورت آزمایشی وارد شبکه رادارهای هواشناسی کشور شده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان افزود: با توجه به اینکه لرستان استانی چهار فصل و دارای تنوع آب و هوایی و توپوگرافی خاص است و در معرض مخاطرات شدید و فزاینده جوی و اقلیمی قرار دارد، اهمیت استقرار رادار هواشناسی در لرستان دو چندان است. مرادپور تصریح کرد: مخاطرات جوی مذکور آثار سوئی در سلامت جامعه، اقتصاد، محیط زیست و ... به همراه دارد که مقابله و کاهش اثرات آنها نیازمند پایش مداوم جو، پژوهش و اطلاع رسانی به هنگام با بکارگیری فن آوری های نوین است.

وی گفت: با توجه به پیشرفت ۹۵ درصدی کار ابنیه و تأسیسات این طرح مهم و زیر بنایی در حوزه هواشناسی، انشاله به زودی به طور رسمی افتتاح می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی لرستان، کارگاه آموزشی با حضور نماینده شرکت های تولید کننده و مجری پروژه و همکاران بخش های فنی و پیش بینی در محل اداره کل هواشناسی لرستان برگزار شد.