شناسهٔ خبر: 143110 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار هواشناسی برای رگبار باران در برخی استان‌ها از فردا/احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید موقتی طی سه روز آتی که در برخی مناطق موجب خیزش گردوخاک می‌شود، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی، سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی از فردا دوشنبه تا روز چهارشنبه موجب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گردوخاک در نقاط مستعد خواهد شد.

این سامانه روز دوشنبه جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و شمال آذربایجان غربی و روز سه‌شنبه آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، گیلان، ارتفاعات استان‌های البرز و تهران، ارتفاعات خراسان شمالی و جنوب سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه نیز آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، خراسان شمالی، مازندران، گلستان و تهران و البرز با این شرایط جوی همراه خواهند شد.

بارش‌ها مخاطراتی از جمله احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها را به دنبال دارد.

احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

وزش باد شدید موقتی و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از دیگر مخاطرات جوی است که به دنبال این سامانه رخ می‌دهد.

سازمان هواشناسی به عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.