شناسهٔ خبر: 143138 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

«نقره‌کمر» تفرش مجهز به دوربین نظارتی تصویری شد

نقره کمر تفرش معاون فنی و راه‌ روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به نصب و راه‌اندازی دوربین نظارت تصویری در گردنه «نقره‌کمر» شهرستان تفرش گفت: با نصب این سامانه، تعداد دوربین‌های نظارت تصویری در راه‌های استان مرکزی به ۳۳ دستگاه افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، محمد محسنی معاون فنی و راه‌ روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه گردنه «نقره‌کمر» تفرش مجهز به دوربین نظارت تصویری شد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه دوربین نظارت تصویری با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال در محورهای کنارگذر شمالی اراک، ساوه-بوئین زهرا محدوده روستای ملارد و نقره‌کمر تفرش نصب و راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه هزینه نصب و راه‌اندازی دوربین «نقره‌کمر» تفرش بالغ بر ۳ میلیارد ریال بوده است، افزود: باتوجه به اینکه این گردنه یکی از برف‌گیرترین محورهای استان است، با نصب دوربین وضعیت جاده به صورت مستمر و آنلاین رصد شده و در مواقع اضطراری بویژه زمستان کمک شایانی به ارایه خدمات اقدام سریع راهداری خواهد داشت.

معاون فنی و راه‌ روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: تسریع در فرآیند راهداری و خدمت‌رسانی از مزایای بهره‌گیری از دوربین‌های نظارتی است.

محسنی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای مدیریت هوشمند راه‌ها، در ماه‌های آینده ۲ سامانه دیگر نیز به تعداد دوربین‌های موجود اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای دوربین‌های نظارتی اتصال آنلاین به اپلیکیشن ۱۴۱ است و افرادی که گوشی همراه هوشمند دارند، می‌توانند به صورت برخط از وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها مطلع شوند.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بیان کرد: همچنین افراد می‌توانند  با مراجعه به سایت https://141.ir/ به صورت مستقیم و آنلاین و انتخاب محور مورد نظر در جریان وضعیت جاده‌ها قرار بگیرند؛ اغلب دوربین‌های نظارتی در گردنه‌ها و محورهای حساس از لحاظ برف‌گیر بودن در زمستان نصب شده‌اند. 

محسنی همچنین با اشاره به مدیریت هوشمند کنترل سرعت گفت: در این راستا ۸۶ دوربین ثبت تخلف سرعت در سطح استان فعال و مجهز به سیستم محاسبه میانگین سرعت و پلاک‌خوان هستند.

وی یادآور شد: ۷۰ سامانه ترددشمار و ۴ سامانه توزین هوشمند به منظور رصد و جلوگیری از تردد ناوگان حمل کالا که بیش از حد مجاز اقدام به جابجایی بار می‌کنند، در استان به کار گرفته شده‌اند؛ جابجایی بار با تناژ اضافه یکی از عوامل اصلی تخریب جاده‌هاست و باعث آسیب به جسم راه می‌شود.