شناسهٔ خبر: 143277 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

افتتاح ۲ هزار و ۳۸۹ واحد نهضت ملی مسکن در قم/ برنامه تکمیل کنارگذر قم به طول ۳۲ کیلومتر در دولت سیزدهم

افتتاح قم عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن اعلام افتتاح ۲ هزار و ۳۸۹ واحد نهضت ملی مسکن در قم از صدور مجوز احداث فرودگاه قم و همچنین برنامه تکمیل کنارگذر شهر قم به طول ۳۲ کیلومتر در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به تشریح مهمترین اهداف سفر خود به استان قم پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در استان قم چندین پروژه در دستور کار بود، بخشی از آن‌ها را شامل تحویل ۲ هزار و ۳۸۹ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن  عنوان کرد و گفت: روز گذشته بیش از یکصد هزار واحد با حضور رییس‌جمهور در ۲۱ استان کشور افتتاح شد که استان قم جزو آنها نبود. بنابراین افتتاح‌های واحدهای مسکونی استان قم امروز (۶شهریور) در سفر به آن استان، انجام شد.

افتتاح ۲ هزار و ۳۸۹ واحد نهضت ملی مسکن در قم

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه از یک مجتمع ۵۴۱ واحدی بازدید کرده و روند ساخت و ساز را مطلوب ارزیابی می‌کند، افزود: از میزان ۲ هزار و ۳۸۹ واحد مسکونی افتتاح شده، یکهزار و ۴۰ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب روستایی و شهری ساخته شده است.

واگذاری ۵ هزار قطعه زمین به متقاضیان مسکن روستایی در قم

بذرپاش توضیح داد: در استان قم ۵ هزار قطعه زمین روستایی که جزو طرح های مشترک وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است آماده سازی شد. هدف گذاری شده تا امسال نیز ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن به مردم و متقاضیان در سراسر کشور تحویل شود.

وی ادامه داد: امروز ۵ هزار قطعه زمین در جوار حرم حضرت معصومه(س) در مدار این طرح قرار گرفت و در دو فاز دیگر به تعداد ۱۰ هزار قطعه زمین در استان قم، واگذار خواهد شد.

برنامه تکمیل کنارگذر قم به طول ۳۲ کیلومتر در دولت سیزدهم

وی از دیگر پروژه‌های استان قم را تکمیل کنارگذر شهیدسلیمانی عنوان کرد و گفت: این کنار گذر یکی از کنارگذرهای مهم قم به طول ۳۲ کیلومتر است که می‌تواند بار ترافیکی شهر قم را کم کند. با تکمیل این کنارگذر از مسیر تهران به قم، افرادی که می خواهند از سمت سلفچگان و اراک به سمت قم طی مسیر کنند، لازم است تا وارد شهر قم شوند که بار ترافیکی فراوانی را به شهر قم تحمیل می‌کند و باعث مشکلات ترافیکی بسیاری در قم می‌شود که با احداث آن بار ترافیکی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

بذرپاش افزود: این طرح با مشارکت بخش خصوصی و یکی از بانک‌های عامل در وزارت راه و شهرسازی تکمیل خواهد شد. امروز نیز در استان قم در کارگاه حاضر شدیم و تصمیم‌گیری‌های خوبی در این خصوص انجام شد که با مشارکت بخش خصوصی و بانک عامل وزارت راه و شهرسازی این کار سرعت بگیرد. در برنامه است تا کنارگذر شهر قم تا پایان دولت تکمیل و تحویل مردم استان شود.

مجوز احداث فرودگاه قم صادر شد

وزیر راه و شهرسازی از دیگر اهداف سفر خود به استان قم را تصمیم گیری در خصوص فرودگاه قم عنوان کرد و گفت: احداث فرودگاه قم، درخواست مردم و تاکید رییس‌جمهور بود که در اینباره در شورای اداری قم تصمیم لازم برای اجرای پروژه گرفته شد. هم اینک مجوز احداث فرودگاه قم صادر شده و در جلسه شورای اداری استان تصمیم لازم در خصوص زمین، نحوه بارگذاری، تامین مالی و شیوه احداث گرفته می‌شود.

میزان تسهیلات مسکن روستایی افزایش می‌یابد

بذرپاش از تشکیل شورای مسکن استان در کنار شورای اداری خبر داد و افزود: در شورای اداری در خصوص میزان وام بانک‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد و این مهم در دستور کار قرار دارد. تسهیلات مسکن روستایی و افزایش آن از جمله دستور کارهایی است که در شورای عالی مسکن نیز برای آن تاکید شده است. هم اکنون تسهیلات مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این رقم را در هماهنگی با بانک‌ها افزایش دهیم. در شورای پول و اعتبار و دولت مصوب می کنیم تا سهم وام روستایی افزایش یابد.

زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در قم تامین می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین زمین برای اجرای پروژه‌های مسکن نیز عنوان کرد: از ابتدای سال، ۵۶۰ هکتار زمین در مجاورت پردیسان قم به شهر قم الحاق شده که از فروردین ماه عملیات اجرایی آن آغاز شده است، هم اینک ۱۰ هزار واحد در قم در حال احداث است که پیشرفت خوبی نیز داشته است. در تلاش هستیم تا هر فصلی بتوانیم اراضی و واحدهای مسکونی تکمیل شده را تحویل مردم بدهیم.