شناسهٔ خبر: 143453 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه‌ و شهرسازی:

شعار فناورانه و مردم پایه در سازمان بنادر و دریانوردی عملیاتی شود

وزیر خوزستان وزیر راه و شهرسازی با اعلام تزریق مالی مستقیم به کنارگذر ماهشهر در روش‌های مختلف گفت: شعار فناورانه و مردم پایه باید در سازمان بنادر و دریانوردی عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر امروز خود به استان خورستان، در نشست افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۲۶ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۵ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان در بنادر خوزستان هم‌زمان با هفته دولت که امروز سه شنبه با مسئولان بندر امام خمینی (ره) در محل این بندر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهیدان خدمتگزار مردم، رجایی و باهنر گفت: باید از تجربه‌های سال‌های قبل درس بگیریم و اگر کم کاری طی این سال‌ها رخ داده، در سال پیش رو نواقص برطرف شود.

بذرپاش ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: لازم است این سازمان سال آینده در هر فصل، یک خدمت نوآورانه و فناورانه هدفگذاری و عرضه کند و طرح‌هایی را رونمایی کند که هم بخش خصوصی و عموم مردم انتفاع بیشتری ببرند و هم باعث رونق سرمایه‌گذاری در منطقه شود.

عضو کابینه سیزدهم پروژه «ایران‌ راه» را یک جهت گیری راهبردی و کلان پروژه برای نظام دانست و افزود: در این پروژه تکمیل کریدورهای شمالی- جنوبی کشور با نگاه رونق تجارت خارجی و ترانزیت دنبال می‌شود و بنادر یکی از مولفه‌های اصلی با نقشی تاثیرگذار در این کلان پروژه است.

وی ادامه داد: ریل‌گذاری نیز بخاطر اتصال به بنادر جنوبی و دریای آزاد اهمیت می‌یابد.

بذرپاش با بیان اینکه هرکدام از بنادر کشور نقش ویژه و جذابیت برای سرمایه‌گذاری دارد،‌ افزود: بندر شهید رجایی در بندرعباس نقش مهمی در کریدور شمال- جنوب دارد و بندر کاسپین نیز ظرف یک الی دو ماه آینده موجب اتصال دریا به دریا می‌شود که اتفاق بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی بندر امام خمینی(ره) را دارای نقش راهبردی دانست و گفت: رشادت‌های ماندگار و تاریخی خوزستان همه ما را به مردم این خطه بدهکار کرده است.

وی با اشاره به عملیات اجرایی ۲۶ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۵ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان در بنادر خوزستان خاطر نشان کرد: اگر ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر را افزایش دهیم، کالاها سریع‌تر ترخیص می‌شوند و هزینه نگهداشت کالا در انبارها و بنادر نیز کاهش می‌یابد.

بذرپاش سرمایه‌گذاری در بنادر را جذاب دانست و گفت: می‌توانیم بخش‌های عملیاتی بنادر را به نهادها و بخش خصوصی واگذار کنیم تا کیفیت خدمات زا افزایش و هزینه تمام شده را کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به کلان پروژه احداث ۲۷ شهر ساحلی اشاره کرد و گفت: ۴ شهر از این ۲۷ شهر ساحلی در استان خوزستان است و مکان‌یابی آن‌ها تقریبا به اتمام رسیده که احداث بنادر محلی در این شهرها نیز باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی خاطر نشان کرد: در شهرهای ساحلی طرح‌های مولد کشاورزی جانمایی خواهد شد و جانمایی ۹ مجموعه پتروشیمی نیز در همان شهرها نیز در نظر گرفته شده است.

بذرپاش نوسازی بنادر را از دیگر موضوعات مهم دانست و ضمن قدردانی از زحمات سازمان بنادر گفت: شعار فناورانه و مردم پایه باید در سازمان بنادر و دریانوردی عملیاتی شود و  ظرفیت‌های دانش بنیان در حوزه بنادر باید بیشتر از قبل مورد استفاده قرار گیرد چراکه خیلی از شرکت‌های فناورانه و دانش بنیان تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند.

بهره‌برداری از پروژه‌های حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری در خوزستان امید بخش است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری پروژه‌های خوبی در استان خوزستان به بهره‌برداری رسیده است و این اخبار امید بخش باید به اطلاع مردم برسد.

بذرپاش در ادامه این جلسه به پروژه «صنعت‌شهر» را یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: بر اساس این طرح، صنایع واقع در استان‌ها از ظرفیت اراضی موجود خود برای ساخت مسکن کارمندان و کارگرانشان استفاده می‌کنند و اگر این اراضی مازاد بود می‌توانند برای سایر متقاضیان نیز استفاده کنند.

وی افزود: امروز عملیات اجرایی این طرح با ۳ واحد صنعتی در استان خوزستان آغاز شد و سایر واحدهای صنعتی در حوزه‌های نفت، پتروشیمی و ... چه در حوزه بالادستی و چه در حوزه پایین دستی نیز باید به میدان بیایند.

وزیر راه و شهرسازی به بازدید انجام شده از کنارگذر ماهشهر اشاره کرد و گفت: توافقی انجام شده تا ساخت این پروژه مشترک بین شرکت ساخت و بنیاد مسکن سرعت یابد و مقرر شد تزریق مالی مستقیم با روش‌های مختلف انجام و تا پایان سال نیز یک قطعه از این پروژه افتتاح شود.

بذرپاش کریدور جاده‌ای ساحلی جنوب کشور را یکی از پیش شرط‌های اقتصاد دریا دانست و بر تکمیل آن تاکید کرد.

وی گفت: این کریدور از شلمچه تا مرز گوادر پاکستان به طول ۱۸۶۰ کیلومتر است که حدود ۱۲۰۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و کنار گذر ماهشهر نیز بخشی از این کریدور که با توجه به آثار منطقه‌ای که در اقتصاد کلان کشور دارد باید هرچه زودتر به اتمام برسد.

گفتنی است،‌ عملیات اجرایی ۲۶ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۵ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان در بنادر خوزستان هم‌زمان با هفته دولت افتتاح می‌شود که این پروژه‌ها در مشارکت با بخش خصوصی به انجام رسیده است.