شناسهٔ خبر: 143611 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

رگبار باران و وزش باد شدید همراه با گردوخاک در روزهای پایانی هفته

رگبار رعد و برق باد و باران سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی و افزایش گرادیان فشاری که از امروز تا جمعه موجب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گردوخاک و تگرگ در مناطق مستعد می‌شود، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور برای فعالیت دو سامانه از امروز تا روز جمعه هشدار سطح نارنجی منتشر کرد.

سامانه اول رشد ابرهای همرفتی و بارش باران اعلام شده که در روزهای چهارشنبه تا جمعه به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب موجب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گردخاک و تگرگ در نقاط مستعد می‌شود.

این سامانه روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، مازندران، خراسان شمالی و شمال استان‌های کردستان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و خراسان رضوی و ارتفاعات در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شمال و غرب و شرق هرمزگان را در بر می‌گیرد.

روز پنج‌شنبه دامنه و ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز و تهران و ارتفاعات استان‌های سمنان، غرب گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شمال و شرق هرمزگان با این شرایط جوی مواجه می‌شوند.

فعالیت این سامانه روز جمعه در دامنه و ارتفاعات مازندران و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان و شرق و شمال هرمزگان ادامه خواهد داشت.

احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها با تشدید بارش‌ها پیش‌بینی شده است.

وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد موجب خیزش گردوخاک خواهد شد و احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی را نیز به دنبال دارد.

برای مصونیت از آسیب‌های این شرایط جوی، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها ضروری است و هموطنان باید در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط کنند.

احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی و احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر نیز لازم است.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی ازد یگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری اعلام شده که در همین مدت موجب وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در برخی مناطق نفوذ گردوخاک خواهد شد.

روز چهارشنبه استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی، لرستان، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نوار شرقی کرمان و سیستان و بلوچستان و روز پنج‌شنبه شرق سمنان، شرق اصفهان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان بااین شرایط جوی مواجه خواهند شد.

روز جمعه نیز شرق سمنان، شرق و جنوب اصفهان، یزد، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان درگیر فعالیت این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره این سامانه وزش باد نسبتاشدید و خیزش گردوخاک، احتمال افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید پیش‌بینی شده است.

این شرایط جوی احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت، تیرهای برق و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل را به همراه دارد.

به همین منظور اجتناب غیر ضروری در فضای باز به ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه شده است.