شناسهٔ خبر: 143811 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

همکاری راه‌آهن شمال٢ با گمرگ بندرانزلی و کشتیرانی خزر برای ایجاد زیربنای حمل ترکیبی بار

ریل قطار راه آهن مدیرکل راه‌آهن شمال۲ در دیدار با مدیرکل گمرک بندر انزلی و مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر بر همکاری مشترک به منظور ایجاد زیربنای حمل ترکیبی بار و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ایجاد بارانداز ریلی در راه‌آهن رشت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن شمال۲، صبح روز پنجشنبه نهم شهریورماه غلامحسین ولدی میزبان مدیرکل گمرک بندرانزلی و مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر بود که در این دیدار بر لزوم تعامل و همکاری مشترک جهت ایجاد زیربنای حمل ترکیبی با افزایش نقش آفرینی راه‌آهن در مراودات اقتصادی تاکید شد.

در این دیدار مدیرکل راه‌آهن شمال٢ ضمن برشمردن برخی از مزایای حمل‌ونقل ریلی، وجود راه‌آهن در استان را موهبتی دانست که باید از ظرفیت آن حداکثر استفاده را کرد.

ولدی اظهار کرد: از زمان شروع به کار راه‌آهن شمال٢ تاکنون تلاش‌های بسیار خوبی برای ارتقای سطح راه‌آهن در زمینه جابجایی بار صورت گرفته است لیکن هنوز با نقطه ایده آل فاصله داشته و حداکثر سعی خود را به کمک سازمان‌های مرتبط به کار خواهیم بست تا راه‌آهن گیلان را به جایگاه حقیقی خود برسانیم.

وی افزود: در این رابطه جلسات متعددی با مدیران گمرک و بنادر استان برگزار شده و تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای نیز جهت حمل ترکیبی بار و سوق کالاهای تخلیه شده در بنادر انزلی به سمت ریل تنظیم و مقرر شد پیش از اتصال این بنادر به شبکه سراسری راه‌آهن، زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد بارانداز ریلی در ایستگاه راه‌آهن رشت فراهم شود.

ولدی ادامه داد: کاهش تعرفه بارهای تزانزیتی و داخلی در مسیر ریلی رشت-بندرعباس و همچنین ساخت سکوی تخلیه و بارگیری در ایستگاه راه‌آهن رشت از جمله اقداماتی است که جهت تحقق این امر صورت پذیرفته است.

مدیرکل راه‌آهن شمال٢ خاطر نشان کرد: بی‌شک با کمک سازمان‌هایی همچون کشتیرانی می‌توان در جهت هدایت بارهای تزانریتی از جاده بر روی ریل گام برداشت و روند فعالیت‌های تجاری در استان را تسهیل و تسریع کرد.

گفتنی است در حاشیه این دیدار صادق برزگر مدیرکل گمرک بندرانزلی ضمن مهم دانستن ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تخلیه و بارگیری در ایستگاه راه‌آهن رشت، مقرون به صرفه بودن هزینه حمل ترکیبی بار را جهت ترغیب تجار و بازرگانان به استفاده از این شیوه حمل‌ونقل ضروری دانست.

کامبیز جهانبانی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز ظهار کرد: در مجموعه کشتیرانی تلاش خواهیم کرد تا با حمل ترکیبی و سوق دادن بار و کالاها به سمت ریل، ضمن کاهش هزینه‌ها از این ظرفیت بزرگ در استان بهره بیشتری ببریم.

وی ادامه داد: با تداوم اینگونه جلسات مشترک می‌توان موانع تحقق این امر را از میان برداشت و شرایط جابجایی بارهای بنادر انزلی توسط ریل را فراهم کرد.