شناسهٔ خبر: 143916 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

روند تدوین و تصویب بسته‌های تشویقی در حوزه نوسازی مسکن ادامه دارد

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران از ادامه روند تدوین و تصویب بسته‌های تشویقی در حوزه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: نسبت به میانگین دو دولت گذشته در صدور پروانه‌های ساختمانی بافت های فرسوده، حداقل ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران در گفت و گو با رادیو صبا از ادامه روند تدوین و تصویب بسته‌های تشویقی در حوزه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به این که راهبرد عملیاتی شرکت برای بازآفرینی، شتاب بخشی به امر نوسازی واحدهای فرسوده و ناپایدار مسکونی است، تصریح کرد: هدف این است که از ظرفیت ساکنان این بافت‌ها جهت نوسازی استفاده کنیم، برای این منظور با همکاری استانداری‌ها و شهرداری‌ها بسته‌های تشویقی مختلفی تدوین و اجرایی شده است و خوشبختانه بر اساس آمار این بسته‌های تشویقی تاثیرگذار بوده‌اند.

صدور پروانه ساختمان نسبت به دو دولت گذشته ۵۰ درصد رشد داشت

آئینی به بخشی از این تسهیلات اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها موظف‌اند در نوسازی بافت‌های فرسوده تا ۵۰ درصد تخفیف در صدور مجوزها ارایه کنند و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در قالب نهضت ملی مسکن نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. علاوه بر این بسته تشویقی ۱۹بندی کالبدی که سال گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد منجر به رشد صدور پروانه‌های ساختمانی شده است و نسبت به میانگین دو دولت گذشته در صدور پروانه‌های ساختمانی حداقل ۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محلات دارای بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده است و شهروندان می‌توانند به سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری به آدرس facility.udrc.ir مراجعه و با وارد کردن کد پستی خود مطلع شوند که آیا منزل آن‌ها در محدوده مصوب بازآفرینی شهری قرار دارد یا خیر.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد، عنوان کرد: راهبرد نوسازی بافت‌های فرسوده با توجه به نوع بافت متفاوت است برای مثال در بافت‌فرسوده تاریخی معتقد به مقاوم‌سازی و مرمت هستیم. در این دولت برای اولین بار سرفصلی در شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات بانکی جهت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده تاریخی تعریف شده است.

آموزش ۲ هزار نفر از ساکنان محلات فرسوده در همکاری با سازمان فنی و حرفه ای کشور

وی ادامه داد: در دهه مبارکه فجر سال گذشته ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری رسید، خرداد ماه سال جاری همزمان با سالروز فتح خرمشهر نیز ۵ هزار واحد توسط وزیر راه و شهرسازی و به مناسبت آغاز هفته دولت ۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

آئینی با اشاره به این که همچنان به دنبال تدوین و تصویب بسته‌های تشویقی جدید در جهت شتاب‌بخشی به جریان نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم، اظهارکرد: علاوه بر تشویق‌ها در حوزه مجوزها و تسهیلات، بسته تشویقی دیگری هم ابلاغ شده است که بر اساس آن ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی خود را با یک واحد نوساز دیگر یا یک قطعه زمین با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند.

وی افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین در بهسازی و آسفالت معابر با شهرداری‌های سراسر کشور همکاری دارد و طی سال گذشته بیش از ۲ هزارکیلومتر طول قیر رایگان جهت بهسازی و آسفالت معابر در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت. هدف این است تا پایان دولت سیزدهم هیچ معبر خاکی در محلات هدف وجود نداشته باشد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، توانمندسازی ساکنان محلات از دیگر فعالیت‌های این شرکت است و طی دو سال گذشته با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از ۲ هزار نفر از ساکنین این محلات آموزش دیدند.