شناسهٔ خبر: 143935 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

رشد ۴۴ درصدی میزان ترانزیت‌ ماهانه از کشور در مرداد سال‌جاری

افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از رشد ۴۴ درصدی میزان ترانزیت‌ ماهانه از کشور در مرداد سال‌جاری نسبت به مرداد سال ۱۴۰۱ خبر داد.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد ترانزیت از کشور در پنج ماهه اول سال‌جاری و نتایج پایش و تحلیل عملکردی و آماری را تشریح کرد و گفت: عملکرد ترانزیت در مرداد سال‌۱۴۰۲ نسبت به مرداد سال ۱۴۰۱، ۴۴ درصد رشد داشته است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از ترانزیت مجموعاً ۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۶۴۶ تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی در پنج ماهه نخست سال‌جاری خبر داد و افزود: این عملکرد حاکی از رشد ۷.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل و رشد ۲۵.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ است.

ترانزیت بیش از ۵ میلیون و ۲۱۶ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از کشور طی ۵ ماه نخست امسال

به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، از ابتدای سال‌جاری و تا پایان مردادماه، مجموعاً ۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۶۴۶ تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی از قلمروی کشور ترانزیت شده که سهم بخش‌های جاده‌ای و ریلی از این عملکرد، به ترتیب ۹۰ و ۱۰ درصد بوده است.

افندی زاده افزود: مقایسه این عملکرد با عملکرد مدت مشابه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰، مؤید رشد به ترتیب ۷.۸ و ۲۵.۵ درصدی است. در این مدت، میزان ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به پنج ماهه نخست سال قبل، به ترتیب ۲۵.۸ و ۰.۱۳ درصد افزایش داشته است. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از منظر مقایسه عملکرد نقطه به نقطه(Point-to-Point)، در مرداد سال‌جاری مجموعاً یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۱۲۸ تن ترانزیت کالا از کشور محقق شد که این میزان، نسبت به مرداد سال گذشته، ۴۴ درصد رشد داشته است.

رشد ۳۵۳ درصدی ترانزیت جاده‌ای در مرداد ماه سال جاری

وی افزود: بخش ترانزیت جاده ای نیز با حمل ۴۸۷ هزار و ۱۴۲ تن مواد نفتی، رکورد قابل ملاحظه افزایش ۳۵۳ درصدی نسبت به مرداد سال قبل را به ثبت رسانده است. همچنین در این ماه، ترانزیت مواد نفتی و غیرنفتی نسبت به میانگین ترانزیت نفتی و غیرنفتی ماهانه در طول سال ۱۴۰۱، به ترتیب رشد ۱۳۵ و ۵ درصدی داشته است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: تحلیل‌های عملکردی و آماری و رصد اقدامات سازنده کلیه بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط با ترانزیت از جمله واحدهای تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های دریایی و بندری، جاده‌ای و ریلی، حاکی از بروز نشانه‌های ملموس و امیدوارکننده از حرکت کشور در مسیر صحیح و مطلوب رشد و توسعه ترانزیت است که با توجه به دستاوردهای قابل انتظار و در دسترس در ماه‌های آتی سال، به ویژه در زمینه توسعه ترانزیت ریلی بر پایه پیگیری دیپلماسی فعال دو و چندجانبه حمل‌ونقلی در سطح ملّی و فرابخشی، که مورد تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی است، حرکت در این مسیر شتاب بیشتری خواهد گرفت.