شناسهٔ خبر: 143950 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح کرد؛

گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب زلزله با بزرگی ۴.۶ در استان هرمزگان/ثبت ۳ پس‌لرزه در استان هرمزگان

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب زلزله با بزرگی ۴.۶ در بندر چارک هرمزگان بوده و ۳ پس لرزه بعد از وقوع زلزله به ثبت رسیده بر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم در برابر زلزله تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص زلزله امروز ۱۱ شهریور که ۵ و ۲۵ دقیقه صبح با بزرگی ۴.۶ در جنوب ایران رخ داد، توضیح داد: بر اساس نقشه‌های تهیه شده این زلزله در جنوب خط ساحلی بندر چارک از شهرستان بندرلنگه قرار دارد که درست مرز خلیج فارس و قسمت زمینی بندر هرمزگان در بخش چارک است و فاصله رومرکز این زلزله از جزیره کیش حدو ۳۸ کیلومتر و از بندر چارک و جناح حدود ۳۶ کیلومتر فاصله دارد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از وقوع ۳ پس لرزه بعد از وقوع زلزله تا این لحظه خبر داد و افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی تاکنون گزارشی از خسارت و خرابی دریافت نشده است.

بیت‌اللهی گفت: بر اساس نقشه توزیع گسله‌های ایران، فعالیت قطعاتی از گسل پیش‌ژرفای زاگرس که دقیقا با رومرکز زلزله مجاورت دارد مسبب رخداد زلزله است.

وی در خصوص کیفیت ساخت و ساز در منطقه زلزله زده اعلام کرد: ارزیابی‌های نشان از وضعیت نامناسب واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده دارد. برآوردها حاکی است که در مناطق روستایی بیش از ۵۰  درصد ساختمان‌ها و در برخی آبادی‌ها بیش از ۷۰ درصد واحدهای مسکونی و در مناطق شهری به غیر از جزیره کیش حدود ۴۰  درصد ساختمان‌ها بدون اسکلت است. بنابراین کیفیت ساخت و ساز به ویژه در مناطق روستایی مقاوم در برابر زلزله نیست.