شناسهٔ خبر: 143987 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل:

۷ ایستگاه نسل جدید به دستگاههای شتاب نگار زلزله استان اردبیل افزوده شد

۷ ایستگاه نسل جدید به دستگاههای شتاب نگار زلزله استان اردبیل افزوده شد مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۷ ایستگاه نسل جدید به دستگاههای شتاب نگار زلزله اردبیل افزوده شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اردبیل، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اعلام این مطلب اظهار کرد: در راستای توسعه شبکه شتابنگاری استان ۷ دستگاه شتابنگار برخط نسل جدید زلزله در شهرهای استان نصب و راه اندازی شد.

وی گفت: این ایستگاهها شامل شهرهای سرعین، لاهرود، آبی بیگلو، موران، قصابه، محل استانداری اردبیل و ستاد علوم پزشکی اردبیل با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نصب و راه اندازی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: با نصب ۷ دستگاه جدید، تعداد دستگاههای شتاب نگار زلزله در استان اردبیل به ۴۳ دستگاه رسید و برای تهیه و خرید هر دستگاه جدید مبلغ ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

کارشناس ارشد شبکه ملی شتاب نگاری زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نیز درباره مزیت اجرای دستگاههای شتاب نگار زلزله گفت: این دستگاهها در مرحله اول بحث مطالعاتی بوده، زمانی که امواج به دستگاه شتاب نگار می رسد اقدام به ثبت شتاب نموده و گسل ها را نیز شناسایی و سنجش می شود و در بحث بحران نیز این دستگاه نسبت به پایش و امداد رسانی به رخداد واقع شده با حضور دستگاه های خدمات رسان پاسخ سریع داده می شود.

محمد هادی احمدی افزود: دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه‌های نسل قبل بوده و قابلیت نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته ای دارند که می‌توانند در تشخیص میزان خسارت و هم چنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کنند.

وی اظهار کرد: دو نوع دستگاه نسل ۲ و ۴ در قسمت جنوب و مرکز استان اردبیل نصب و فعال شده است و در قسمت های شرقی و غربی هنوز موفق به اجرا و نصب دستگاههای شتاب نگار زلزله نشده ایم و برای ما خیلی اهمیت پذیر هست که حتما در این مکان ها نیز بخاطر خطر پذیری و پهنه بندی استان ، توسعه نصب شتاب نگارها و افزایش این دستگاهها را برای سطح استان در برنامه قرار دهیم.