شناسهٔ خبر: 144092 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اتصال شبکه ریلی ایران و عراق با احداث خط ریلی شلمچه-بصره

وزیر شلمچه عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه-بصره، با هدف سفر ریلی با رفاه و ارزان برای زائرین ایرانی به کربلا و زائرین عراقی به مشهد مقدس و افزایش تعاملات دو کشور به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه-بصره با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ایران، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل ایران و عراق، مدیران عامل راه‌آهن و سایر مقامات ارشد دو کشور در نقطه صفر مرزی در شلمچه به طور رسمی آغاز شد.

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم، در رابطه با جزییات اجرایی پروژه گفت: احداث این مسیر ریلی که با مشارکت طرفین انجام خواهد شد به سه بخش عملیاتی تقسیم می‌شود. بخش اول شامل ۱۶ کیلومتر مین‌روبی که بر عهده طرف ایرانی است، بخش دوم شامل حدود ۱۶ کیلومتر بعدی تا اروندرود خواهد بود که زیرسازی و روسازی کل این ۳۲ کیلومتر بر عهده طرف عراقی است. بخش سوم نیز مربوط به پل با دهانه حدودا یک کیلومتری و با قابلیت کشتیرانی است که در میانه شهر بصره و از روی جزیره سندباد، عبور می‌کند که احداث آن بر عهده‌ مهندسین ایرانی است.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این خط آهن، شبکه ریلی ایران و عراق را به یکدیگر متصل می‌کند که نتایج قابل توجهی در تعاملات دو کشور به همراه خواهد داشت.