شناسهٔ خبر: 14426 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در همایش گرامیداشت یادمان قربانیان سوانح رانندگی مطرح کرد؛

ایجاد حس‌مسئولیت، بزرگترین راهبرد افزایش ایمنی شهری در کشور / اجتماعی‌کردن مشکلات تنها راه حل آنها است / آماده همکاری با نهادهای مردم‌نهاد با هدف افزایش ایمنی راه‌ها هستیم

یادمان قربانیان سوانح رانندگی وزیر راه و شهرسازی با حضور در همایش گرامیداشت یادمان قربانیان سوانح رانندگی، اجتماعی کردن مشکلات بویژه در حوزه ایمنی راه را تنها راه‌حل رفع آنها دانست و گفت: حس مسئولیت بزرگترین راهبرد افزایش ایمنی در سطح کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در سخنرانی در همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی که امروز ۲۴ آبان مصادف با سوم نوامبر (روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی) از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد ضمن همدردی با مردم فرانسه در خصوص فاجعه تروریستی اخیر این کشور اعلام کرد: در آغاز صحبت‌هایم می‌خواهم همدردی کاملی با مردم فرانسه در رابطه با این رنجی که برای تعدادی از بی‌گناهان پاریس در گوشه‌ای از جهان به وجود آمده داشته باشم و با توجه به آموزه اصلی اسلامی کشورمان انزجار خودمان از این جنایتکاران را اعلام کنم. ما قطعا انزجار و تبری خود را از اقدامات هولناکی که حتی شاید در جنگل نیز روی ندهد نشان می‌دهیم، جنایاتی که موجودات انسان‌نما با سنگدلی کامل برای جامعه بشریت به وجود می‌آورند.

آخوندی در این‌باره اضافه کرد: ملت ایران و در رأس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز با این اقدامات که احتمالا به نام مسلمانان انجام می‌شوند تبری جسته و همواره آن‌ها را محکوم می‌کنند. هم‌اکنون نیز تلاش می‌کنیم دامن اسلام را از این شیاطین پاک کنیم، شرم‌آور است که انسان با اسم آدم چنین جنایاتی را خلق کند.

وی ضمن اظهار امیدواری برای ارتقای این حس همدردی  و نوع‌دوستی بین تمامی ابناء بشر گفت: تلاش ما بر این است تا در شرایط سخت و گوناگون همواره کنار هم بوده و بار دیگر هویت آدمیت را درک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره همایش برگزار شده امروز با هدف گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان سوانح رانندگی در کشور نیز بیان کرد: بحث یادمان قربانیان سوانح رانندگی در ایران و همچنین سایر نقاط جهان مسئله بسیار مهمی به شمار می‌رود. امروز برای من روز بسیار به یادماندنی است چراکه اعتقادم از ابتدا بر همین پایه استوار بود که مسائل واقعی جامعه باید دیده شده و برای حل و رفع آن نیز از خود مردم جامعه کمک گرفته شود. ما باید هر مسئله‌ای را اجتماعی کرده، زیرا تنها با این روش است که مشکل حل می‌شود در غیر این صورت و اداری شدن، آن مسئله بدون شک با شکست روبه‌رو خواهد شد.

وی ادامه داد: همه ما از آغاز روز و لحظه خروج از منزل با صدها مشکل اجتماعی در جامعه مواجه هستیم که آلودگی هوا، امنیت، سلامت، فقر و ... تا نحوه رانندگی و تعامل با دیگران از جمله آن به شمار می‌روند. اینکه جامعه ایران در مدت ۳۰ سال گذشته شاهد سه برابر شدن جمعیت شهری و همچنین افزایش ۱۲ برابری تعداد خودروهای تردد کننده بوده است پس می‌توان به این نتیجه رسید که مسئله شهری، زندگی صنعتی و مدرن و خودرو از مسائل مهم واقعیت‌های اجتماعی هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید.

آخوندی با تأکید بر این که این مسئله یکی از مهمترین مسائل اجتماعی در کشور به شمار می‌رود گفت: در سطح رسانه‌ها نیز تاکنون آنطور که درخور اهمیت و بزرگی مسئله باشد عمل نکرده‌اند اما امروز با مشاهده این فعالیت‌ها و حضور افراد برجسته کشور در این حوزه می‌بینیم که راه اجتماعی شدن این مسئله آغاز شده و به سمت جامعه و توجه بیشتر در حال حرکت است.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه سخنانش با بیان این که شعار «همه باهم برای تصادف کمتر، خانواده شادتر» مهمترین و بهترین شعار ممکن برای این هفته است گفت: این جمله بدان معناست که هرکس باید در این حوزه احساس مسئولیت کرده و از خود و همچنین خانواده خود آغاز کند، به عنوان مثال من از خانواده وزارت راه، پلیس از خانواده نیروی انتظامی و ... تا هر ایرانی از خانواده خویش در این مسئله توجه کرده و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

به گفته آخوندی حس مسئولیت به عنوان بزرگترین راهبرد افزایش ایمنی شهری در کشور حائز اهمیت بسیاری خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از متولیان این برنامه و تمامی دست‌اندرکاران برای حفظ ایمنی در سراسر کشور اظهار امیدواری کرد: با تداوم این برنامه‌ها، دستگاه‌ها و مدیران دولتی نیز در حیطه وظایف خود مبنی بر برگزاری کمیسیون ایمنی راه‌ها در وزارت راه و همچنین تمامی استان‌ها عمل کرده و سعی بر کاهش مخاطرات جاده‌ای عمل می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اهمیت مبحث مدیریت جاده‌ای، سیستم الکترونیک و دوربین‌های جاده‌ای افزود: درحال حاضر تعداد ۶۵۰ دوربین نظارتی متعلق به سازمان راهداری و نیروهای پلیس در کل کشور فعال است که خوشبختانه به دنبال امضای قراردادی مبنی بر افزایش این دوربین‌ها تا یکهزار و ۸۸۰ عدد سعی در ارتقای سیستم نظارتی و ایمنی در محورهای کشور را داریم، بر اساس این قرارداد قرار است تا پایان سال جاری یک سوم از این تعداد دوربین برابر با ۶۰۰ عدد دیگر در محورهای کشور فعال شود.

رئیس کمیسیون ایمنی راه کل کشور همچنین از کاهش روند تعداد قربانیان از ۲۵ هزار نفر تا ۱۶ هزار نفر خبر داد و گفت: با وجود این کاهش ولی تعداد فعلی نیز زیاد است که کاهش آن نیز مستلزم اجرای طرح‌های جدید خواهد بود.

آخوندی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی تاکنون اقداماتی در بخش‌های ایمنی راه‌ها، بازنگری طرح هندسی راه‌ها و مدیریت راه‌ها انجام دادیم که تلاش می‌کینم این‌گونه اقدامات را نیز افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ورود افراد برجسته علمی و هنری در این حوزه را امری مهم و با نتیجه‌ای شگرف دانست و افزود: خوشحالم که توجه عمومی به این مسئله جلب شده و توجه به جان آحاد جامعه را در محوریت خود قرار داده است.

وی  در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص بحث اطلاع‌رسانی در جهت اجتماعی کردن تمامی اطلاعات حوزه راه‌ بیان کرد: بدون شک این اطلاعات برای وزارتخانه اختصاصی نبوده و متعلق به تمامی مردم جامعه است که با تلاش نهادهای مربوطه سعی می‌شود از طریق سامانه‌های گوناگون در اختیار ملت ایران قرار گیرد.

آخوندی در پایان ضمن اعلام حمایت از همه سازمان‌های مرتبط تأکید کرد: وزارت راه آمادگی کامل برای کمک به تمامی نهادهای مردم نهاد و با هدف افزایش ایمنی راه‌ها را دارد.

نظر شما