شناسهٔ خبر: 144304 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

خطر غرق شدن شناگران در دریای خزر/آب‌های جنوب از امروز تا پایان هفته متلاطم است

موج دریای طوفانی هشدار دریایی سازمان هواشناسی کشور نسبت به وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در مناطق ساحلی دریای خزر و آب‌های جنوب که خطر غرق شدن شناگران و اختلا در تردد شناورها را به همراه دارد، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه افزایش وزش باد شمالی و افزایش ارتفاع امواج از اوایل وقت پنج‌شنبه هفته جاری تا صبح یک‌شنبه هفته آینده موجب وزش باد حداکثر ( ۲۰-۲۸ نات) در سواحل و دور ازسواحل ارتفاع امواج و یک تا ۱.۵ متر و حداکثر ۲ متر در مناطق دور از سواحل خواهد شد.

منطقه اثر این سامانه دریای خزر و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اعلام شده است.

این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، آسیب به قایق و شناورهای کوچک و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به منع شنا و تردد قایق‌های سبک و تفریحی توصیه کرده است.

ممنوعیت فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، محدود کردن تردد کشتی‌های تجاری و محدودیت فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی نیز در این شرایط جوی ضروری است.

سامانه دوم افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج اعلام شده است که از عصر امروز سه‌شنبه تا صبح جمعه موجب افزایش وزش باد با سرعت ۱۸تا ۲۴ نات و افزایش ارتفاع امواج بین یک تا ۱/۵ متر خواهد شد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر در خلیج فارس و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه شرق خلیج فارس، نواحی شرقی تنگه هرمز، غرب دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر فعال خواهد بود و روز جمعه نیز شمال خلیج فارس و تنگه هرمز را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری در تنگه هرمز، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی و احتمال اختلال در تردد کشتیهای تجاری پیش‌بینی شده است.

خودداری از تردد شناورهای سبک، خودداری از فعالیت‌های تفریحی و شنا به ویژه در سواحل، تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری در بنادر و تمهیدات لازم جهت تردد کشتی‌های تجاری از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.