شناسهٔ خبر: 14451 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حسین عبده‌تبریزی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

هدررفت ۲۷ میلیارد دلار سرمایه بانک‌ها با تخريب زودهنگام خانه‌ها/ رواج ساخت‌و‌سازهای بی‌مورد در دولت قبل / تسهیلات خرید در ديگر کشورها ۸۰ درصد قيمت مسكن است

حسین عبده تبریزی مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر رواج ساخت و سازهای بی‌مورد در دولت قبل كه منجر به هدر رفت سرمایه ۲۷ میلیارد دلاری بانک‌ها با تخريب زودهنگام خانه‌ها شد، گفت: درآمد ۲۰ میلیارد دلاري حاصل از نفت در دولت یازدهم با رقم ۱۲۰ میلیارد دلاری دولت قبل قابل مقايسه نيست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده‌تبریزی مشاور مدیریت و تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی عصر امروز (۲۳ آبان‌ماه) در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف حاضر شد و علاوه بر پاسخ به پرسش‌های آنها اهمیت رونق واقعی بازار مسکن را به بحث و بررسی گذاشت.

حسین عبده‌تبریزی مشاور مدیریت و تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت راه و شهرسازی در بیان راهکارهای خروج از رکود بازار مسکن با اشاره به رکود ۳ ساله در این بازار گفت: برای رونق خرید در بخش مسکن باید این بخش منابع داشته باشد و در عین‌حال نرخ منابع نیز معقول باشد. با نرخ فعلی که ۲۵ تا ۳۰ درصد است نمی‌توان مسکن خرید و این مساله‌ای است که باید با کمک بانک مرکزی و حمایت های مردمی و دولتی به سرانجام برسد.

مشاور مدیریت و تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی افزود: در سایر کشورها تسهیلات خرید مسکن شامل ۸۰ درصد می‌شود در حالیکه در ایران این میزان تسهیلات تحت‌عنوان وام به مردم تعلق نمی‌گیرد. معتقدم شورای پول و اعتبار باید دخالت کند و نرخ سود بانکی را کاهش بدهد تا از این طریق مردم بتوانند مسکن موردنیاز خود را در شرایط واقعی و در بازاری بدون سفته بازی تهیه کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بیان مخالفت دولت با کاهش قیمت مسکن به قیمت پایین مسکن نسبت به نرخ تورم در کشور اشاره کرد و ادامه داد: قیمت مسکن پایین آمده است و همین کاهش گرفتاری بانک‌ها شده است زیرا در دهه قبل قیمت مسکن به صورت انفجاری رشد کرد و همین‌مساله مشکلات متعددی را ایجاد کرد. در شرایط فعلی که دولت درصدد است تا نرخ تورم را یک رقمی کند به دنبال توسعه بازار رهن نیز هست.

دبیر علمی پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن تاکید کرد: در حال حاضر دولت برای برون‌رفت مسکن از رکود انگیزه‌های لازم را دارد و در تلاش است تا سرمایه‌گذاری‌های دولت قبل را که از درآمد مازاد نفتی صرف ساخت واحدهای تجاری و مسکونی لوکس شد به خدمات عمومی همچون مصارف اداری و هتل آپارتمان تبدیل کند.

عبده‌تبریزی پانزدهمین همایش توسعه سیاست‌های مسکن را ارایه راه کارهای توسعه نظام مالی مسکن دانست و افزود: رکود بازار مسکن بر دو پایه استوار است که شامل کمبود تقاضا و تنگنای مالی است و این دو محوری اساسی رکود در ایران است. در شرایط فعلی و با توجه به اینکه از ۸ سال گذشته کمبود تقاضا را شاهد هستیم تا به امروز می‌بینیم که قدرت پس انداز مردم کاهش چشمگیری داشته است و همین مسائل بر بازار مسکن نیز تاثیرات عمیقی گذاشته است. همچنین یکی از عواملی که باعث شده تنگنای مالی تداوم داشته باشد نرخ سود تورم و وام‌هاست که اگر پایین نیاید این تنگنا ادامه پیدا کرده و تشدید می‌شود.  

این کارشناس اقتصاد مسکن یکی از مشکلات اقتصاد ایران را که بر همه حوزه‌ها از جمله مسکن سایه انداخته است نحوه سرمایه‌گذاری‌ها عنوان کرد و گفت: خرید و فروش مسکن و همچنین طلا و ارز که در دهه گذشته عمده سرمایه‌گذاری ایران به شمار می‌رفت ارزش اقتصادی کلان ندارد و به همین‌خاطر نیز در دنیای علم اقتصاد به عنوان سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود زیرا اشتغال ایجاد نمی‌کند. وزارت راه و شهرسازی نیز به دنبال کاهش این سفته بازی ها ست تا بازار راکد مسکن را به صورت واقعی از رکود خارج کند.

عبده تبریزی تاکید کرد: کسانیکه در انتظار پرش قیمت مسکن تحت عنوان خروج از رکود هستند این انتظاری است که دولت به آن پاسخ مثبت نخواهد داد زیرا در اقتصاد این روش‌ها منسوخ هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه معتقد است درآمد حاصل از نفت در دولت یازدهم ۲۰ میلیارد دلار است و این رقم نسبت به دولت نهم که درآمد نفتی ۱۲۰ میلیارد دلاری داشت بسیار ناچیز است افزود: یکی از مسیرهای غلطی که دولت قبل آن را در جامعه رواج داد خراب کردن خانه‌هایی بود که به واقع فرسوده نبودند و به این ترتیب سرمایه‌ای که باید صرف ساخت مسکن و کاهش تورم و کاهش نرخ سود بانکی می‌شد صرف ساخت و سازهای بی‌مورد شد و در این بین ۲۷ میلیارد دلار در ۱۰ سال اخیر هدر رفت. /

نظر شما