شناسهٔ خبر: 144567 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تصویب پهنه‌های استقرار سکونتگاه‌های جدید ساحلی با رویکرد مولدسازی در سواحل جنوبی سیستان وبلوچستان

سواحل مکران احداث ۸ سکونتگاه ساحلی در پهنه‌های استقرارسکونتگاه‌های جدید ساحلی در سواحل جنوب استان سیستان وبلوچستان به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان با دستورکاربررسی طرح امکان‌سنجی توسعه و مکانیابی سکونتگاه‌های جدید ساحلی در سواحل جنوب استان با رویکرد مولدسازی به ریاستاستاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در این جلسه بر ضرورت ایجاد سکونتگاه‌های ساحلی با اهداف تمرکززدایی از توسعه مرکزگرا، استفاده از موهبت دریا و سواحل بهویژه سواحل متصل به آب‌های آزاد و نشت اثرات توسعه همه‌جانبه و برنامه‌ریزی شده در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان ازطریق بازگشت عواید ناشی از توسعه به جامعه محلی و افزایش ظرفیت اشتغال و ارتقای معیشت ساحل‌نشینان تاکید و احداث ۸سکونتگاه ساحلی در پهنه‌های مشخص شده در این استان، به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین با عنایت به تبیین توجه به توسعه دریاپایه در راستای سیاست‌های آمایشی کشور و تحقق منویات مقام معظمرهبری در زمینه “گنج پنهان سواحل مکران“، بر استفاده بهینه از ویژگی‌های منحصر به فرد و مزیت‌های استان سیستان و بلوچستانهمچون استقرار منطقه آزاد اقتصادی، رشد فزاینده صنایع بزرگ‌مقیاس، وجود بندر اقیانوسی چابهار، آبزی‌پروری و شیلات، گردشگریطبیعی و کشت محصولات گرمسیری در هم‌افزایی با توسعه نظام سکونتگاهی نیز تاکید شد.

استاندار سیستان و بلوچستان در این جلسه بیان کرد: در مکان‌یابی و تعیین نقش و کارکرد سکونتگاه‌های جدید باید علاوه بر توجه به تجربه‌های قبلی در توسعه شهرهای جدید در سیستان و بلوچستان، از نظرات مدیران و کارشناسان و خبرگان استان بهره گرفت.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن امکان دسترسی مستقیم به پهنه دریایی اقیانوسی، دارای ظرفیت‌های بالایی برایتوسعه همه جانبه ساحلی است که با برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کلان بالقوه در نواحی ساحلی، گام موثری در راستایاقتصاد دریاپایه برداشته خواهد شد.