شناسهٔ خبر: 14458 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

بازخوانی یک دستورالعمل در آستانه تاسیس چند ایرلاین/ تاکید بر حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها/ گزارش عملکرد ایرلاین‌ها به شورایعالی هواپیمایی

فرودگاه آغاز فعالیت یک شرکت هواپیمایی جدید منوط به دریافت موافقت اصولی و همچنین دریافت گواهینامه انجام عملیات پروازی از سازمان هواپیمایی کشوری است که بر اساس دستورالعمل سال گذشته این سازمان، متقاضی تاسیس شرکت هواپیمایی جدید علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی باید کفایت مالی لازم را برای دریافت تاییدیه بازرگانی داشته باشد.

گروه حمل‌و‌نقل- محمد جندقی: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ايران‌اير، ماهان، آسمان، آتا، ايران‌ايرتور، تابان، زاگرس، قشم، كاسپين، كيش اير، معراج و نفت در بخش مسافری ناوگان هوایی ایران فعالیت می‌کنند که علاوه بر این اخیرا اخباری مبنی بر تاسیس چند ایرلاین‌ جدید مخابره شده است.

اما حدود یک‌سال پیش در روز ۲۹ آذرماه سال گذشته بود که از دستورالعمل جدیدی در سازمان هواپیمایی کشوری تحت عنوان «دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی» با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد؛ دستورالعملی که الزاماتی را برای تاسیس شرکت‌های هواپیمایی جدید و حتی شرکت‌های فعلی تکلیف می‌کند که به برخی از مفاد این دستورالعمل اشاره می‌شود.

بر اساس این گزارش، آغاز فعالیت یک شرکت هواپیمایی جدید منوط به دریافت موافقت اصولی و همچنین دریافت گواهینامه انجام عملیات پروازی یا همان Air Operator Certificate از سازمان هواپیمایی کشوری است که بر اساس دستورالعل سال گذشته این سازمان، متقاضی تاسیس شرکت هواپیمایی جدید علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی باید کفایت مالی لازم را برای دریافت تاییدیه بازرگانی داشته باشد.

طبق دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، حداقل مجموع دارایی‌های مورد نیاز برای انواع پروانه‌های بهره‌برداری بر اساس تعداد و مشخصات هواپیماها و تجهیزات پیش بینی شده در طرح توجیه فنی و اقتصادی کسب و کار شرکت، سایر دارایی‌های ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز تعیین می‌شود. البته شرکت‌های هواپیمایی فعال ملزم هستند جهت طرح درخواست تمدید حداقل معادل ۶۰ درصد حداقل دارایی مذکور را برای پروانه بهره‌برداری مورد درخواست به صورت دارایی در تملک متقاضی با عنایت به طرح توجیهی و طبق استانداردهای مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کنند.

ضمن اینکه حداقل تعداد ناوگان شرکت هواپیمایی در تمامی دوره فعالیت خود نباید از حداقل تعداد تعیین شده توسط سازمان برای هر نوع پروانه بهره‌برداری کمتر باشد. همچنین، بعد از تعیین نوع پروانه بهره‌برداری و تاییدیه کمیته هوانوردی، جهت طرح درخواست صدور موافقتنامه اصولی در شورایعالی هواپیمایی، حداقل ۵ درصد از مجموع دارایی‌های در نظر گرفته شده برای نوع پروانه بهره‌برداری مورد درخواست توسط متقاضی در یکی از بانک‌ها یا موسسات اعتباری مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سپرده می‌‌شود. سپرده مذکور بدون موافقت سازمان قابل استفاده (برداشت، انتقال، تضمین و...) نخواهد بود ولی سود متعلق به سپرده می‌تواند مورد استفاده متقاضی قرار گیرد.

پس از صدور موافقت اصولی، متقاضی می‌تواند به منظور تامین بخشی از سرمایه مورد نیاز شرکت هواپیمایی و با کسب موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، اقدام به عرضه عمومی سهام شرکت در بورس اوراق بهادار کنند.

علاوه بر این متقاضی تاسیس شرکت هواپیمایی موظف است جهت طرح درخواست صدور پروانه بهره برداری آزمایشی در شورایعالی هواپیمایی، میزان سود را حداقل به ۲۵ درصد از مجموع دارایی‌های در نظر گرفته شده برای نوع مجوز بهره برداری مورد درخواست افزایش دهد که حداکثر معادل ۴۰ درصد از مبلغ مذکور قبل از صدور پروانه بهره‌برداری آزمایشی می‌تواند به صورت دارایی‌های ثابت در تملک متقاضی شامل هواپیما و ساختمان اداری با عنایت به طرح توجهیی متقاضی و طبق استانداردهای مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شود.

ضمنا فروش و انتقال (عین یا حق انتفاع) دارایی‌های مذکور و استفاده از مانده سپرده‌های بانکی تا قبل از اخذ پروانه بهره برداری و یا انصراف متقاضی و یا عدم موافقت با درخواست وی ممنوع است.

بر اساس این گزارش، در بخشی از این دستورالعمل آمده، حداکثر ۷۵ درصد از مجموع دارایی‌های متقاضی می‌تواند از محل منابع بانکی و بازار سرمایه تامین شده و مابقی توسط صاحبان سهام به صورت سرمایه تمام پرداخت شده تامین می‌شود. همچنین، ارزش دفتری ناوگان هوایی و دارایی‌های مرتبط با فعالیت شرکت هواپیمایی در هیچ زمانی پس از شروع بهره‌برداری نباید از ۷۰ درصد ارزش دارایی‌های شرکت هواپیمایی در صورت‌های مالی کمتر باشد.

در خصوص شرکت‌های هواپیمایی فعال نیز، ملاک ارزیابی کفایت مالی جهت تمدید پروانه بهره‌برداری، صورت‌های ملی حسابرسی شده توسط موسسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران خواهد بود که می‌بایست پس از هر دوره مالی به این سازمان ارسال شود.

البته طبق این دستورالعمل علاوه بر کفایت مالی، شرایطی برای «مدیر عاملی و اعضای هیئت مدیره» شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی و یا ۱۰ سال در مشاغل تخصصی و مرتبط صنعت برای دو سوم اعضای هیئت مدیره لازم است.

دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی برای ریاست هیئت مدیره، حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در مشاغل مدیریتی در صنعت هوانوردی برای مدیرعامل و تسلط به یکی از زبان‌های رسمی ایکائو (ترجیحا زبان انگلیسی) برای مدیرعامل از جمله شرایط برای صلاحیت حرفه‌ای هیئت مدیره و مدیرعاملی یک شرکت هواپیمایی است.

در صورتی که متقاضی موفق به اخذ دو موافقت اصولی و گواهینامه عملیات پروازی، صدور پروانه بهره برداری آزمایشی به مدت یکسال در شورایعالی هواپیمایی مطرح می شود و طی این یکسال بررسی‌ها و نظارت‌های مربوط به تضمین تداوم شایستگی و صلاحیت شرکت هواپیمایی مربوطه به‌ عمل آمده و چنانچه شرکت بتواند در دوره آزمایشی یک ساله تمامی الزامات و استانداردهای فنی، عملیاتی و بازرگانی را رعایت کند مراتب جهت صدور پروانه بهره‌برداری سه ساله در شورایعالی هواپیمایی مطرح خواهد شد و در پایان دوره سه ساله، عملکرد شرکت هواپیمایی جهت صدور پروانه دائم به شورایعالی هواپیمایی گزارش می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کفایت مالی همواره یکی از موارد مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی نه تنها برای ایرلاین‌های تازه تاسیس بلکه برای  ایرلاین‌های فعال در حوزه مسافری بوده است اما اینکه از ۱۲ ایرلاین فعلی چند ایرلاین کفایت مالی دارند مورد بحث و بازنگری است.

در همین زمینه اخیرا رحمت الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در نشست خبری خود در نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته در بخشی از اظهاراتش که از بدهی حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی ایرلاین ها به فرودگاه ها بابت استفاده از خدمات فرودگاهی سخن می‌گفت، ۱۲ شرکت هواپیمایی فعال در صنعت هوایی را از نظر اقتصادی و توانایی پرداخت بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌ها دارند را به سه گروه تقسیم کرد. گروه نخست، ایرلاین‌هایی که توانایی پرداخت بدهی‌های خود را دارند و در خارج از صنعت هوانوردی نیز سرمایه گذاری می‌کنند.

مه‌آبادی گروه دوم شرکت‌های هواپیمایی را ایرلاین‌هایی عنوان کرد که از درآمدهای خود برای صنعت و توسعه ناوگان استفاده می‌کنند اما به جای پرداخت بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌های کشور بابت استفاده از خدمات فرودگاهی، در جهت افزایش سرمایه ایرلاین خود اقدام می‌کنند.

و اما گروه سوم ایرلاین‌ها از دیدگاه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکت‌هایی هستند که به دلیل ضعف مالی و درآمد امکان پرداخت هزینه‌های خود را ندارند که قانون‌گذار و دستگاه‌های ذیربط باید درباره آنها تعیین تکلیف کنند چراکه در غیر اینصور فعالیت آنها باید تعطیل شود.

به رغم تدوین دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی گروهی از ایرلاین ها (همان گروه سوم) حتی توانایی پرداخت بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‎ها بابت استفاده از خدمات فرودگاهی را ندارند که بنیه مالی آنها باید افزایش یابد. گرچه طبق سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشوری تا پایان امسال نرخ بلیت هواپیما به طور کامل آزاد می‌شود و  به گفته مدیران ایرلاین‌ها آزادسازی نرخ بلیت می تواند شرایط اقتصادی شرکت هی هواپیمای را بهبود بخشد.

به هر روی همانطور که وزیر راه و شهرسازی بر مبنای دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بر کفایت سرمایه ایرلاین ها تاکید دارد بنابراین شرکت‌هایی که در آستانه تاسیس و فعالیت جدید در ناوگان هوایی قرار دارند باید حداقل سرمایه برای فعالیت را داشته باشند تا مبادا شرایط اقتصادی نابسامان حاکم بر گروه سوم ایرلاین‌ها نیز برای ایرلاین‌ها تازه تاسیس صادق باشد./

نظر شما