شناسهٔ خبر: 144621 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد؛

نقش بنادر در تسهیل حمل‌ونقل جهانی

افندی معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نقش قابل توجه بنادر در توسعه مناطق ساحلی، از بنادر به عنوان حلقه‌ای از زنجیره لجستیکی کشور یاد کرد که باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شوند و حمل‌ونقل جهانی را تسهیل می‌کنند.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش لجستیکی مهم بنادر دریایی در زنجیره تأمین کشور، آن‌ها را به عنوان نقاط تقاطع بین حمل‌ونقل دریایی، هوایی، زمینی و محل انتقال کالاها از یک وسیله حمل‌ونقل به دیگری دانست و تاکید کرد: استفاده از بنادر دریایی به عنوان هاب لجستیک امکان افزایش حمل‌ونقل چندوجهی، افزایش سرعت و کارایی در حمل‌ونقل و دسترسی به بازارهای جهانی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل را فراهم می‌کند.

افندی‌زاده همچنین مطرح کرد: برای برخی از محصولات، اقتصادی‌ترین راه، حمل‌ونقل دریایی است. این موضوع به‌ویژه در مورد کالاهای فله و محموله‌های بسته‌بندی‌شده بزرگ که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند صدق می‌کند. حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قاره‌ای جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است، امکان پذیر نیست.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بنادر را به عنوان حلقه‌ای از زنجیره لجستیکی کشور دانست که باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شوند و در این خصوص تصریح کرد: بنادر با ایجاد شبکه لجستیک کشور، از یک سیستم توزیعی انبارگرا که وظیفه‌اش تخلیه و بارگیری کالاهای انبار شده در محوطه‌های بندر است، تبدیل به یک سیستم توزیعی می‌شوند که محل، زمان و شیوه استفاده از هر یک از روش‌های حمل‌ونقل را به منظور بهینه‌سازی کل شبکه به صورت دقیق تعیین می‌کند.

افندی‌زاده تاکید کرد: ایجاد مراکز لجستیک در بنادر دریایی می‌تواند تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی داشته باشد. همچنین بهبود وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی نیازمند توجه به زیرساخت‌ها، فناوری‌ها، فرآیندها و همکاری بین دولت و بخش خصوصی است که با انجام آن‌ها، می‌توان بهبود قابل توجهی در عملکرد بنادر دریایی و رشد اقتصادی مناطق ساحلی را تجربه کرد.

وی اظهار کرد: در راستای تحقق نقش لجستیکی مهم بنادر دریایی، پهنه‌های شش‌گانه بندری کشور شامل چابهار، بندرعباس و بندر امام‌خمینی(ره) به عنوان شهر لجستیک و بندر امیرآباد، بوشهر و جاسک به عنوان دهکده لجستیک در سند آمایش مراکز لجستیک کشور تعیین شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مطالعات جانمایی مراکز لجستیکی در پهنه‌های بندری شش‌گانه توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و کلیات طرح جانمایی در ستاد مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید. در این راستا موضوع بررسی و تخصیص اراضی منتخب در دستور کار استان‌های مربوطه قرار گرفته است تا اقدامات بعدی به منظور سرمایه‌گذاری مراکز لجستیک در این پهنه‌ها انجام شود.

افندی‌زاده افزود: امید می‌رود با ایجاد مراکز لجستیک، از طریق توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، افزایش ظرفیت بنادر، بهبود فرآیندهای صادرات و واردات، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و افزایش تعامل منطقه‌ای، وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی بهبود یابد و منجر به رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی شود.