شناسهٔ خبر: 144777 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی:  

۶۵ درصد از اراضی کنارگذر ایلخچی آذربایجان شرقی تملک شده است

بازدید مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به ادامه عملیات اجرایی کنارگذر پرتردد ایلخچی از توابع شهرستان اسکو، گفت: اکنون بیش از ۶۵ درصد از اراضی واقع در این مسیر تملک شده است.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان شرقی)، امیر بخشی زاده مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون عملیات خاکی این طرح بیش از ۶۵ درصد و ابنیه فنی آن ۴۵ درصد پیشرفت دارد و عملیات روسازی این طرح نیز به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه تکمیل باقیمانده عملیات خاکی، ابنیه فنی، زیرسازی و روسازی و اجرای تقاطع های غیرهمسطح در ابتدا و انتهای مسیر در حال اجراست، اظهار کرد: تکمیل کنارگذر ایلخچی علاوه بر تسهیل تردد در این مسیر، از مصرف بی مورد سالانه هزاران لیتر بنزین و گازوییل صرفه جویی و از آلودگی هوا به دلیل تراکم و ترافیک شدید خودرویی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: مسیر تبریز - ایلخچی از مسیرهای پرتردد استان بوده و بر اساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون تردد در این مسیر انجام شده است.

بخشی زاده با بیان اینکه اجرای این پروژه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است، ادامه داد: عبور خودروها به مقصد جنوب استان و استان های همجوار و برعکس از داخل ایلخچی، موجب بروز ترافیک و راه بندان در ساعات مختلف به ویژه روزهای تعطیل در این شهر می شود.

وی یادآور شد: پروژه کنارگذر ایلخچی همراه با تقاطع های غیرهمسطح به طول ۱۱ کیلومتر بوده و طول این طرح بدون لحاظ تقاطع های ورودی و خروجی ۸ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: در سفر سال گذشته رییس جمهور به آذربایجان شرقی و از محل مصوبات سفرها، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن اختصاص یافت که این مبلغ در تعهد برنامه و بودجه است.

بخشی زاده افزود: میزان هزینه‌کرد کل مسیر در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷۲ میلیارد ریال بود و در سال ۱۴۰۱ از محل قانون بودجه مبلغ ۱۹۱ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه منظور شده است.

وی اظهار کرد: از اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۴۵ میلیارد ریال تخصیص ابلاغ شده که ۱۳۵ میلیارد ریال از آن به صورت نقد و ۱۱۰ میلیارد ریال آن اوراق خزانه اسلامی است.

شهر ایلخچی در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از ۳۲ هزار نفر در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کلان‌شهر تبریز واقع‌ شده است و اتوبان تبریز - آذرشهر که از داخل این شهر عبور می‌کند، به عنوان شاهراه اتصال راه های ارتباطی غرب کشور و شهرستان های جنوب استان به تبریز و بالعکس است.

بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راه، روزانه بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از این مسیر تردد می کنند و در برخی ساعات ترافیک چند کیلومتری در آن روی می دهد و رانندگان و مسافران مجبور به تحمل بارترافیکی این مسیر هستند.

پروژه ۱۵ ساله کنارگذر ایلخچی که سالانه بار ۲۰ میلیون تردد خودرو را به دوش می‌کشد از سال ۹۷ به مدت حدود چهار سال متوقف شده بود که با سفر خرداد ماه سال گذشته رییس جمهور به آذربایجان‌شرقی، عملیات اجرایی آن از سرگرفته شد.