شناسهٔ خبر: 144856 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

هشدار سیلاب و صاعقه در اردبیل و گیلان/گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در ۵ روز آینده برای بیشتر مناطق

باران کارشناس سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیلاب و صاعقه در اردبیل و گیلان هشدار داد و برای بیشتر مناطق کشور گردوخاک پیش‌بینی کرد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وضعیت جوی را برای امروز و روزهای آتی تشریح کرد و گفت: امروز در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران و خراسان‌شمالی، بارش باران به شکل رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

کارشناس سازمان هواشناسی شدت بارش‌های امروز را برای استان‌های اردبیل و گیلان پیش‌بینی کرد و نسبت به وقوع مخاطراتی همچون سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، برخورد صاعقه و سقوط سنگ در ارتفاعات این استان‌ها، هشدار داد و گفت: احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، وجود دارد که هموطنان باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

رفیعی ادامه داد: آب‌های دریای خزر در پنج روز آینده مواج و متلاطم می‌شود که با افزایش ارتفاع موج همراه است. بنابراین هموطنان باید نسبت به این شرایط توجه داشته باشند.

وی گفت: سه شنبه در گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارش‌ها تداوم دارد. از چهارشنبه تا جمعه در گیلان، مازندران، بخش‌هایی از آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و مناطق غربی گلستان و شمال استان‌های قزوین، زنجان،‌ البرز و تهران، بارش‌ها ادامه دارد.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، طی پنج روز آینده در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، شرق و شمال‌شرق، جنوب‌شرق، غرب و جنوب‌غرب، سرعت وزش باد افزایش می‌یابد که سبب خیزش گردوخاک در این مناطق خواهد شد. همچنین از نظر شرایط دمایی امروز در سواحل دریای خزر،‌ اردبیل،‌ مناطقی از شمال‌شرق و شمال‌غرب کشور دمای هوا بین ۴ تا ۸  درجه کاهش می‌یابد.

رفیعی افزود: علاوه بر سواحل شمالی، سواحل جنوبی از جمله نیمه غربی خلیج فارس و دریای عمان در ۵ روز آینده مواج و متلاطم می‌شود.

وی ادامه داد: تهران امروز گاهی وزش باد دارد که در برخی ساعت‌ها سرعت وزش باد افزایش می‌یابد. بیشینه دمای تهران امروز به ۳۲ درجه می‌رسد که نسبت به دیروز ۳ درجه کاهش می‌یابد و کمینه دمای امروز به ۱۹ درجه بالای صفر رسید.