شناسهٔ خبر: 144935 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

بسته‌های تشویقی توسعه نوسازی واحدهای مسکونی ناپایدار در دست تدوین است

بافت فرسوده هرمزگان 1 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: راهکارها و بسته‌های تشویقی مختلف و متناسب با هر متقاضی نوسازی در محلات فرسوده در دست تدوین است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بسته‌های تشویقی جدیدی با توجه به شرایط محلات فرسوده و در راستای ایجاد رغبت و انگیزه لازم برای ساکنان، سرمایه‌گذاران و سازندگان برای ورود به بازآفرینی شهری و نوسازی بناهای فرسوده در دست تدوین است، اظهار کرد:‌ عمده ساکنان در بافت‌های فرسوده به تنهایی قادر به نوسازی واحدهای فرسوده خود نیستند و باید مجموعه توسعه‌گران‌، سازندگان و سرمایه‌گذاران تشویق و ترغیب شوند که با مشارکت مردم در این مناطق ورود و به نوسازی مسکن‌های فرسوده اقدام کنند.

آئینی‌ با تاکید بر حمایت دولت سیزدهم و به ویژه شخص وزیر راه و شهرسازی از حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، گفت‌: تاکنون در بخش‌هایی از جمله صدور مجوز ساخت‌، تخفیف در ارایه پروانه ساخت‌، تسهیلات بانکی‌ و بسته‌های تشویقی شهرسازانه‌، اقداماتی خوبی‌ در محلات هدف بازآفرینی شهری انجام شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران به طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری اشاره کرد و افزود: در محلات فرسوده‌ای که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردارند و ساکنان در این محدوده‌ها با خدمات زیربنایی و روبنایی با مشکل روبرو هستند، به جهت کاهش بار جمعیتی و ارائه خدمات بهتر، طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری (‌طرح کلید به زمین‌) که در بند "ث" تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده و آئین‌نامه اجرایی آن توسط دولت مصوب و توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است، در آینده نزدیک با اعلام عمومی، اجرایی خواهد شد.

وی گفت: در طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری (‌طرح کلید به زمین‌) سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری‌ ایران‌ همیاری و همکاری کامل دارند و فرایند عملیاتی و اجرایی شدن آن در حال طی شدن است.

معاوضه ۱۰ هزار پلاک فرسوده با واحدهای نوسازی شده طی سال جاری

آئینی با اعلام اینکه این طرح فرایند عملیاتی و اجرایی شدن را طی می‌کند، تصریح کرد: امسال با استفاده از این طرح، حدود ۱۰ هزار واحد پلاک فرسوده با واحدهای نوسازی معاوضه خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سنددار کردن املاک بدون سند در بافت‌های ناکارآمد شهری، گفت: در آئین‌نامه اجرایی طرح نوسازی کلید به کلید ( کلید به زمین ) آمده است متقاضیان باید سند رسمی ۶ دانگ داشته باشند، به همین جهت مالکان متقاضی این طرح  که سند غیررسمی یا سند قولنامه ای در اختیار دارند با مراجعه با اداره ثبت اسناد و املاک محل زندگی خود در رابطه با سند دار کردن املاک خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به بند «م» تبصره قانون بودجه امسال و ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در رابطه با سنددار کردن املاک تصرفی در سکونتگاه‌های غیررسمی، خاطرنشان کرد: افرادی که ملک‌شان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت‌: بر اساس ماده ۹ این قانون به منظور حل و فصل اختلافات و مشکلات مربوط به املاک و اراضی واقع در طرح‌های مصوب احیا، بهسازی و نوسازی اعم از فاقد سند، بلاصاحب و مجهول‌المالک و سایر اختلافات و تعیین تکلیف وضعیت این‌گونه املاک، هیاتی در اداره ثبت اسناد و املاک محل تشکیل می‌شود و اتخاذ تصمیم می‌کند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۴ هزار متقاضی با استفاده از بند "ک " تبصره قانون بودجه ۱۴۰۱ و بند" م" تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری جهت دریافت سند برای املاک فرسوده خود ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ نفر توانستند در این رابطه سند ملک خودشان را دریافت کنند.

الزام سازندگان به رعایت مقررات ملی ساختمان در نوسازی بناهای فرسوده

آئینی با تاکید بر لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان در امر نوسازی بناهای فرسوده توسط سازندگان، گفت: مالکان واحدهای فرسوده در زمان ساخت پروژه ضمن نظارت کامل نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان توسط سازندگان توجه جدی داشته باشند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه ساخت بناهای مقاوم و رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت واحدهای مسکونی‌ باید به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: با توجه به حجم‌ بناهای ناپایدار در کشور در تلاش هستیم تا با تعریف بسته‌های تشویقی متناوب و  مختلف، جریان نوسازی را شتاب بدهیم.

 آئینی در گفت‌وگوی زنده با برنامه «روزیِ نو»رادیو اقتصاد از کلیه مالکان‌، سازندگان و توسعه‌گران دعوت کرد تا از بسترها و فرصت‌های مناسب دولت و شهرداری‌ها در امر نوسازی بناهای ناپایدار نهایت استفاده را ببرند.