شناسهٔ خبر: 145076 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ارائه بسته تشویقی به مالکان قمی در بافت فرسوده شهر

نوسازی بافت‌های فرسوده سرپرست معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان قم با اشاره به مشوق‌های احیای بافت‌های ناکارآمد شهری گفت: اعمال تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در هزینه‌های صدور پروانه ساخت و امکان افزایش یک تا دو طبقه مازاد از مهم‌ترین مشوق‌های این طرح است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، علی طاهری نیا با اشاره به بسته‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری، بیان کرد: به استناد ماده ۸ قانون قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف در کاربری‌های مسکونی به مالکان این خانه‌ها در قم ارائه می‌شود. 

سرپرست معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: امکان افزایش یک یا ۲ طبقه مازاد بر کل طرح مصوب در ساخت و سازهای حاصل از تجمیع در بافت‌های فرسوده در قالب بلوک یا مجتمع با شرایط مندرج در شورای عالی شهرسازی و معماری، یکی دیگر از مشوق‌های مهم در احیای بافت‌های فرسوده شهری در استان قم است. 

طاهری نیا اضافه کرد: امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی از دیگر مزیت‌ها و تسهیلاتی است که مالکان خانه‌های در حریم بافت فرسوده می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 

وی افزود: امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز نیز در مشوق‌های احیای بافت‌های فرسوده شهری دیده شده است. 

وی با بیان اینکه امکان استفاده از مساحت معابر بن بستی که بر اثر تجمیع کارکرد خود را از دست داده‌اند در مساحت ملاک عمل تراکم نیز برای مالکان این خانه‌ها فراهم است، گفت: عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۷۵ درصد، امکان احداث حداکثر یک درب اضافه در راستای تامین حداکثری پارکینگ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از زیربنای مشخص‌شده در طرح مصوب و امکان پیشروی طولی حداکثر به میزان چهار متر بعد از طرح اصلاحی، از دیگر مشوق‌هایی است که صاحبان خانه‌های فرسوده و ناکارآمد استان قم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 

افرادی که ملکشان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility. udrc. ir  نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند. 

۱۵۸۷ هکتار از مساحت ۱۳ هزار هکتاری شهر قم در بافت فرسوده قرار دارد که جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر از مردم شهر را در خود جای داده است. همچنین در شهر قم حدود ۲ هزار و ۱۶ هکتار سکونتگاه غیر رسمی وجود دارد که شامل ۱۶ محله می‌شود.