شناسهٔ خبر: 145257 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حضور ایران در نشست سالانه تفاهم نامه اقیانوس هند

تفاهم بندری مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از حضور جمهوری اسلامی ایران در بیست و ششمین نشست سالیانه تفاهم نامه اقیانوس هند خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی فراهانی با اشاره به اینکه تفاهم نامه منطقه‌ای اقیانوس هند در زمینه کنترل و بازرسی کشتی‌ها با عضویت 20 کشور در خصوص اجرای هماهنگ و موثر بازرسی از کشتی‌های تجاری متردد و حذف کشتی‌های نا ایمن در منطقه اقیانوس هند و دریای عمان از سال 1999 ایجاد شده است، اظهار داشت: بیست و ششمین نشست تفاهم نامه منطقه‌ای اقیانوس هند در سپتامبر 2023 با حضور 20 کشور برگزار شد.

 وی ادامه داد: این نشست با حضور 20 کشور عضو تفاهم نامه اقیانوس هند، نماینده تفاهم نامه منطقه‌ای پاریس، نماینده تفاهم نامه توکیو و اتحادیه انجمن های موسسات رده‌بندی آسیا، کمیسیون ماهی تن اقیانوس هند و حضور مجازی کشورهای عضو تفاهم نامه منطقه‌ای دریای سیاه و تفاهم نامه منطقه‌ای ریاض در کشور سیشل، آفریقا برگزار شد.

 مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ج.ا.ایران به عنوان یکی از اعضای فعال این تفاهم نامه همواره در کانون فعالیت‌های آن قرار داشته است، عنوان کرد: در سال جاری ج.ا.ایران به عنوان یک از اعضای اثرگذار تفاهم نامه، تهیه‌کننده اسناد فنی با مدیریت دو کارگروه مکاتبه‌ای و همچنین به عنوان کشوری که در 11 کارگروه مکاتبه‌ای حضور داشته است به عنوان فعال‌ترین عضو، در این نشست حضور یافت.

 فراهانی افزود: ج.ا.ایران در سال جاری ضمن تهیه 3 سند فنی از جمله دستورالعمل انجام بازرسی فنی و ایمنی از راه دور و همچنین تحلیل انجام گزارش بازرسی متمرکز از الزامات کنوانسیون STCW که گزارش آن در نشست نهم کمیته تخصصی در مقر سازمان بین المللی دریانوردی نیز ارائه شد، توانست جایگاه تخصصی خود را در بین اعضا تثبیت کند.

 وی بیان کرد: دبیرکل تفاهم نامه منطقه‌ای اقیانوس هند از ایران به عنوان عضو فعال در امر کنترل و بازرسی کشتی‌ها که 3 سال پیاپی توانست جایزه فنی‌ترین نواقص گزارش شده را با رای‌گیری اعضا به دست آورد با اهدا لوح و جوایز نقدی تشکر و قدردانی کرد.

 به گفته فراهانی، نظارت بر فعالیت اعضاء تفاهم نامه از طریق بررسی گزارش فعالیت‌ها، تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های بازرسی‌های فنی و ایمنی در سطح اعضای منطقه‌ای، تصویب بودجه و همکاری‌های آتی بین اعضاء، بروزرسانی اهداف تفاهم نامه با نگاه بر اهداف استراتژیک سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، از جمله کارکردهای نشست‌های تفاهم نامه اقیانوس هند است.